Niezależna i obiektywna analiza sytuacji i diagnoza problemów Twojego sklepu. Zbadamy kondycję biznesu, zespołu i agencji. Sprawdzimy Twoich klientów, oraz tych co zrezygnowali z Twoich usług. Przeanalizujemy konkurencje oraz rynek, na którym działasz dzięki temu przygotowujemy odpowiednią strategię na podstawię rzetelnych danych.

  1. Analiza performance, SEO, UX.
    Wychodzimy z założenia, że ciężko oceniać płatne kampanie i/lub agencję, jeżeli nie mamy analitycznych podstaw – kim jest klient, co sprzedajemy, jakie mam zasoby. Wyniki wszystkich twoich wysiłków są podsumowane przez kluczowe wskaźniki wydajności (KPI).
  2. Analiza i badania klientów

Kiedy klienci poszukują informacji, kiedy podejmują decyzję i kiedy dokonują zakupu? Te pytania generują kolejne, np. kiedy jest najlepszy czas na postowanie? W jaki sposób użytkownicy poruszają się między kanałami online, offline?

WHO: Kim jest Twój aktualny klient? Czy on jest idealnym klientem?

WHY: „Dlaczego” jest najtrudniejszym z pytań „kto, dlaczego i jak”. Czasami dzieje się tak, ponieważ sami klienci nie wiedzą, dlaczego kupują. Dobrą wiadomością jest to, że oprócz tradycyjnych technik badania rynku offline istnieje mnóstwo nowych narzędzi online (wiele z nich jest bezpłatnych), które pomagają odpowiedzieć na to, czasem złożone pytanie „dlaczego”. Nie znając odpowiedzi na pytanie „dlaczego”, marketerzy marnują zasoby, oferując niewłaściwą ofertę.

HOW:  W jaki sposób Twoi klienci faktycznie kupują (jakie są ich procesy / kroki lub podróż) i jak przetwarzają informacje? Jak klienci podejmują decyzje? Jak odkrywają twoją stronę? Jaką drogą (lub jaka była ich cyfrowa podróż)? Czy poruszali się między trybem online a offline? Które konkretne kanały cyfrowe cieszą się największą popularnością (tj. ruchem, który przekształca się w cel)? Kanały obejmują reklamy (PPC i banery reklamowe), media społecznościowe, direct mail, linki polecające (za pomocą adresu URL).

Podsumowanie:

Cały ruch nie jest równy Ci odwiedzający, którzy zostają na kilka sekund lub przechodzą kroki w koszyku lub wchodzą w proces generowania potencjalnych klientów, są dla ciebie bardziej wartościowi niż użytkownicy, którzy widzą twoją stronę przez kilka sekund i wychodzą. 

Analityka internetowa pozwala na segmentację lub filtrowanie odwiedzających według określonych kryteriów, ale w inny sposób niż w przypadku marketerów według danych demograficznych lub psychograficznych. Możesz skonfigurować narzędzie do analityki internetowej, aby zobaczyć, jak użytkownicy z określonego kraju lub miasta działają w Twojej witrynie w porównaniu do wszystkich innych i sprawdzają, czy istnieją różnice. Możesz segmentować (filtrować) według

(a) kampanii marketingowej, aby zobaczyć, co przynosi najlepsze efekty,

(b) nieopłacone źródła odwiedzin (strony odsyłające),

(c) lokalizację; urządzenie; szukana fraza; zachowanie strony (angażowanie); konwertery; lojalność odwiedzających (segmentuj według powtarzających się wizyt, aktualności i częstotliwości) i nie tylko.

Tworzymy kulturę biznesu, która “pragnie analizy klientów”

Tworzymy kulturę A / B testów. Kulturę „stałej wersji beta”. Zawsze optymalizujemy. Zawsze poprawiamy się o pół procent tutaj i może mieć duży wpływ na wynik końcowy sklepu.

Przydatne pytania:

  • Analiza wiadomości przychodzących od klientów- email / formularze / messenger
  • Kim jest Twój idealny klient? Na podstawie przeszłych zakupów
  • A kim są realnie osoby, które kupują Twoje produkty?
  • Kim są osoby, które odwiedzają Twoją stronę? (lokalizacja, wiek, zainteresowania, etc)
  • Jakie są zainteresowania odwiedzających stronę i etap w procesie zakupu?
  • Customer Journey Mapping / Mapowanie podróży klienta
  • Na jakim etapie zakupowym są użytkownicy Twojej strony?
  • Kim są osoby, które opuszczają Twoją stronę?
  • Kim są odbiorcy Twojego newslettera? Analiza CRM/MA
  • Kim są Twoi obserwujący/fani na FB/LI/IG/YT/TT?
  • Kim są osoby, które klikają w Twoje reklamy?
  • Kim są osoby, które mówią o Twojej marce?
  • Kim są osoby, które wpływają na Twoich klientów (np. bliscy, influencerzy)?
  • Dlaczego klienci kupują od Ciebie?
  • Dlaczego twoi goście nie dokonują konwersji?
  • Dlaczego odwiedzają lub nie odwiedzają Twojej witryny?
  • Dlaczego wracają po raz drugi na twoją stronę?
  • Czy Twoja strona internetowa zadowala odwiedzających?
  • Dlaczego powracają lub nie powracają z zakupami?
  • Czy możesz podwoić sprzedaż za pomocą ankiet wyjściowych
  • Dlaczego inni odwiedzający opuszczają lub „odbijają się” po mniej niż 30 sekundach?
  • Co lubią Twoi klienci (lub nie) w twoim produkcie / usłudze?
  • Dlaczego twoja społeczność istnieje?
  • Jakie są przyszłe potrzeby Twoich klientów?
  • Jakie treści marketingowe szczególnie lubią odwiedzający?
  • Jakie treści marketingowe naprawdę lubią Twoi influencerzy?
  • Jaką treści lubią Twoi odbiorcy?
  • Dlaczego klikają w Twoje treści?
  • Dlaczego lubią/obserwują/komentują?
  • Dlaczego oglądają Twoje filmy i treści?
  • Dlaczego mówią o marce?
  • Dlaczego nakłaniają/rekomendują swoim znajomym zakupy w Twoim sklepie?
  • Jakie mają potrzeby/motywacje/pragnienia? Czego potrzebuje Twój klient? Czym się interesuję?
  • Jak kupują klienci (jaka jest ich podróż online)?
  • Jak długo i z ilu kanałów korzystają Twoi użytkownicy przed zakupem?
  • Z jakich kanałów korzystają Twoi klienci?
  • Ile wizyt zrobili przed pierwszym zakupem?
  • Na jakim etapie są Twoi goście w procesie zakupu?
  • Kiedy najlepiej publikować treści i angażować się w dyskusje?
  • Kiedy najlepiej wysłać wiadomości e-mail / newslettery?
  • Jak Twoi klienci przetwarzają informacje?
  • Jak klienci wolą wyświetlać wstępne informacje?
  • Jak klienci postrzegają Twoją witrynę?
  • Jaki procent odwiedzających wyświetla Twoją witrynę na smartfonie?
  • Jaki procent Twoich klientów czyta e-maile na telefonie komórkowym?
  • Czy klienci przetwarzają informacje inaczej na urządzeniach mobilnych?
  • Czy klienci sprawdzają offline i kupują online?
  • Czy sprawdzają online, a kupują offline?
  • Czy klienci widzą posty w social media przed zakupem?
  • O czym rozmawiają w social media pod fp strony i ogólnie? – analiza
  • Które źródła odwiedzin „zaangażowanych” uczestników ruchu (i które słowa kluczowe angażują więcej odwiedzających)?
  • Które źródło ruchu powodują przedaż?
  • Czy czytane / oglądane są kluczowe treści (strony lub filmy)?
  • Czy te strony mają wyższy współczynnik konwersji?
  • Co pomaga w procesie pielęgnacji leadów?
  • W jakich mediach spotkam Twojego idealnego klienta?

4. Analiza konkurencji

Ten punkt warto przeprowadzić z właścicielem / kadrą zarządzającą ecommerce.

Najczęściej założyciele pobieżnie obserwują konkurencję, najczęściej z prasowych doniesień i… ich mediów społecznościowych. Właścicieli lub menadżerowie mają również tendencję do traktowania konkurencji mało poważnie. Wytykając im liczne błędy, nie analizując często, lub nie dochodzi do nich ten głos, że są lepsi od nich. Nie zauważają konkurencji, zamykają oczy jak dzieci przed wypadkiem.

Konkurencja bezpośrednia i pośrednia.

Analiza konkurencji powinna również sprawdzić sposób komunikacji, propozycję wartości i przewagę konkurencyjną, którą komunikują. Jeżeli popełniają błąd i jej nie komunikują to analiza konkurencji powinna wyłapać te niewidzialne przewagi i propozycje z tajemniczego klienta, opinii, lub zapytania klientów naszego Klienta, dlaczego kupują u konkurencji (do tych utraconych).

Musimy znać konkurentów sklepu.

Kim oni są?

Jakie są ich mocne i słabe strony.

Jak konkurują z tobą?

Jak konkurujesz z nimi?

Czy grasz na swoje mocne strony?

Jaka jest twoja przewaga konkurencyjna (z punktu widzenia klientów).

Część analizy konkurentów bada mocne i słabe strony organizacji (w porównaniu z konkurencją).

Z drugiej strony analiza zewnętrzna obejmuje szanse i zagrożenia (zarówno bezpośrednie, jak i pośrednie) na rynku zewnętrznym, takie jak trendy i strategie i taktyki konkurencji.

To wszystko jest analizą SWOT. Oto kilka pytań o konkurencji, na które musisz odpowiedzieć:

Jak dobre są strony internetowe twoich konkurentów?

Jak dobre są media społecznościowe twojego konkurenta?

Jakie treści społecznościowe działają dla Twoich konkurentów?

Jakie treści na Facebooku działają dla Twoich konkurentów?

Co klienci mówią o twoich konkurentach? Jakie słowa kluczowe najlepiej sprawdzają się w reklamach ppc konkurencji?

Z jakich linków przychodzących korzystają twoi konkurenci?

Czy masz wystarczająco dużo zasięgu?

Jak duży jest zespół marketingowy i budżet twojego konkurenta?

Co ludzie mówią o twoich konkurentach? Kim są Twoi nowi konkurenci w marketingu?

Czy zmiany technologiczne konkurenta (big data, MA, AI, IoT, VR i AR) są lepsze od Twoich?

5. Analiza kompetencji zespołu i agencji

Mocne i słabe strony pracowników i agencji.

Analiza posiadanych kompetencji, aby uniknąć sytuacji, w której stworzona strategia, nie będzie wdrażana ze względu na brak odpowiednich kompetencji u pracowników i agencji.

Twoja analiza wyników wskaże niektóre z twoich mocnych i słabych stron. Warto je jednak znać, zanim zaczniesz wydawać budżet i zaczną pojawiać się wyniki.

Oczywiście organizacja „zoptymalizowana” ma przewagę konkurencyjną nad organizacją, która znajduje się dopiero na „początkowym” etapie dojrzałości w zakresie marketingu cyfrowego. Transformacja cyfrowa wymaga wielu umiejętności (a także technologii).

Strategicznym wyborem, który się wtedy pojawia, jest to, czy zbudować nowo zorganizowany dział marketingu, czy zatrudnić agencje zewnętrzne. W sekcji Strategia ponownie o tym wspomnimy. W sekcji Działania możesz także zobaczyć nowo utworzony dział marketingu.

W sklepach, z którymi mieliśmy okazję pracować dobrze sprawdza się:

a) Zaangażowany w marketing / sprzedaż właściciel, z mocnym biznesowym backgroundem – klient

b) specjalista ds. komunikacji marketingowej (social media, teksty do reklam, koordynacja content calendar, współtworzenie newsletterów, oraz teksty pod seo / blog)

c) specjalista ds. it/webmaster – wdrożenia, piksele, katalogi, znajomość platformy sklepowej, kontakt z programistami sklepu, testy a/b, wdrożenia nowych systemów, dostępy do narzędzi)

d) opcjonalnie performance specjalista na etacie do fb, google ads, performance, email retargeting, analityka – lub freelancer / agencja

e) manager teamu obsługi klienta – jedna odpowiedzialna osoba