Kiedy klienci poszukują informacji, kiedy podejmują decyzję i kiedy dokonują zakupu? Te pytania generują kolejne, np. kiedy jest najlepszy czas na postowanie? W jaki sposób użytkownicy poruszają się między kanałami online, offline?

1. WHO: Kim jest Twój aktualny klient? Czy on jest idealnym klientem?

2. WHY: „Dlaczego” jest najtrudniejszym z pytań „kto, dlaczego i jak”. Czasami dzieje się tak, ponieważ sami klienci nie wiedzą, dlaczego kupują. Dobrą wiadomością jest to, że oprócz tradycyjnych technik badania rynku offline istnieje mnóstwo nowych narzędzi online (wiele z nich jest bezpłatnych), które pomagają odpowiedzieć na to, czasem złożone pytanie „dlaczego”. Nie znając odpowiedzi na pytanie „dlaczego”, marketerzy marnują zasoby, oferując niewłaściwą ofertę.

3. HOW:  W jaki sposób Twoi klienci faktycznie kupują (jakie są ich procesy / kroki lub podróż) i jak przetwarzają informacje? Jak klienci podejmują decyzje? Jak odkrywają twoją stronę? Jaką drogą (lub jaka była ich cyfrowa podróż)? Czy poruszali się między trybem online a offline? Które konkretne kanały cyfrowe cieszą się największą popularnością (tj. ruchem, który przekształca się w cel)? Kanały obejmują reklamy (PPC i banery reklamowe), media społecznościowe, direct mail, linki polecające (za pomocą adresu URL).

Podsumowanie:

Cały ruch nie jest równy Ci odwiedzający, którzy zostają na kilka sekund lub przechodzą kroki w koszyku lub wchodzą w proces generowania potencjalnych klientów, są dla ciebie bardziej wartościowi niż użytkownicy, którzy widzą twoją stronę przez kilka sekund i wychodzą. 

Analityka internetowa pozwala na segmentację lub filtrowanie odwiedzających według określonych kryteriów, ale w inny sposób niż w przypadku marketerów według danych demograficznych lub psychograficznych. Możesz skonfigurować narzędzie do analityki internetowej, aby zobaczyć, jak użytkownicy z określonego kraju lub miasta działają w Twojej witrynie w porównaniu do wszystkich innych i sprawdzają, czy istnieją różnice. Możesz segmentować (filtrować) według

(a) kampanii marketingowej, aby zobaczyć, co przynosi najlepsze efekty,

(b) nieopłacone źródła odwiedzin (strony odsyłające),

(c) lokalizację; urządzenie; szukana fraza; zachowanie strony (angażowanie); konwertery; lojalność odwiedzających (segmentuj według powtarzających się wizyt, aktualności i częstotliwości) i nie tylko.

Tworzymy kulturę biznesu, która “pragnie analizy klientów”

Tworzymy kulturę A / B testów. Kulturę „stałej wersji beta”. Zawsze optymalizujemy. Zawsze poprawiamy się o pół procent tutaj i może mieć duży wpływ na wynik końcowy sklepu.

Przydatne pytania:

  • Analiza wiadomości przychodzących od klientów- email / formularze / messenger
  • Kim jest Twój idealny klient? Na podstawie przeszłych zakupów
  • A kim są realnie osoby, które kupują Twoje produkty?
  • Kim są osoby, które odwiedzają Twoją stronę? (lokalizacja, wiek, zainteresowania, etc)
  • Jakie są zainteresowania odwiedzających stronę i etap w procesie zakupu?
  • Customer Journey Mapping / Mapowanie podróży klienta
  • Na jakim etapie zakupowym są użytkownicy Twojej strony?
  • Kim są osoby, które opuszczają Twoją stronę?
  • Kim są odbiorcy Twojego newslettera? Analiza CRM/MA
  • Kim są Twoi obserwujący/fani na FB/LI/IG/YT/TT?
  • Kim są osoby, które klikają w Twoje reklamy?
  • Kim są osoby, które mówią o Twojej marce?
  • Kim są osoby, które wpływają na Twoich klientów (np. bliscy, influencerzy)?
  • Dlaczego klienci kupują od Ciebie?
  • Dlaczego twoi goście nie dokonują konwersji?
  • Dlaczego odwiedzają lub nie odwiedzają Twojej witryny?
  • Dlaczego wracają po raz drugi na twoją stronę?
  • Czy Twoja strona internetowa zadowala odwiedzających?
  • Dlaczego powracają lub nie powracają z zakupami?
  • Czy możesz podwoić sprzedaż za pomocą ankiet wyjściowych
  • Dlaczego inni odwiedzający opuszczają lub „odbijają się” po mniej niż 30 sekundach?
  • Co lubią Twoi klienci (lub nie) w twoim produkcie / usłudze?
  • Dlaczego twoja społeczność istnieje?
  • Jakie są przyszłe potrzeby Twoich klientów?
  • Jakie treści marketingowe szczególnie lubią odwiedzający?
  • Jakie treści marketingowe naprawdę lubią Twoi influencerzy?
  • Jaką treści lubią Twoi odbiorcy?
  • Dlaczego klikają w Twoje treści?
  • Dlaczego lubią/obserwują/komentują?
  • Dlaczego oglądają Twoje filmy i treści?
  • Dlaczego mówią o marce?
  • Dlaczego nakłaniają/rekomendują swoim znajomym zakupy w Twoim sklepie?
  • Jakie mają potrzeby/motywacje/pragnienia? Czego potrzebuje Twój klient? Czym się interesuję?
  • Jak kupują klienci (jaka jest ich podróż online)?
  • Jak długo i z ilu kanałów korzystają Twoi użytkownicy przed zakupem?
  • Z jakich kanałów korzystają Twoi klienci?
  • Ile wizyt zrobili przed pierwszym zakupem?
  • Na jakim etapie są Twoi goście w procesie zakupu?
  • Kiedy najlepiej publikować treści i angażować się w dyskusje?
  • Kiedy najlepiej wysłać wiadomości e-mail / newslettery?
  • Jak Twoi klienci przetwarzają informacje?
  • Jak klienci wolą wyświetlać wstępne informacje?
  • Jak klienci postrzegają Twoją witrynę?
  • Jaki procent odwiedzających wyświetla Twoją witrynę na smartfonie?
  • Jaki procent Twoich klientów czyta e-maile na telefonie komórkowym?
  • Czy klienci przetwarzają informacje inaczej na urządzeniach mobilnych?
  • Czy klienci sprawdzają offline i kupują online?
  • Czy sprawdzają online, a kupują offline?
  • Czy klienci widzą posty w social media przed zakupem?
  • O czym rozmawiają w social media pod fp strony i ogólnie? – analiza
  • Które źródła odwiedzin „zaangażowanych” uczestników ruchu (i które słowa kluczowe angażują więcej odwiedzających)?
  • Które źródło ruchu powodują przedaż?
  • Czy czytane / oglądane są kluczowe treści (strony lub filmy)?
  • Czy te strony mają wyższy współczynnik konwersji?
  • Co pomaga w procesie pielęgnacji leadów?
  • W jakich mediach spotkam Twojego idealnego klienta?