Ten punkt warto przeprowadzić z właścicielem / kadrą zarządzającą ecommerce.

Najczęściej założyciele pobieżnie obserwują konkurencję, najczęściej z prasowych doniesień i… ich mediów społecznościowych. Właścicieli lub menadżerowie mają również tendencję do traktowania konkurencji mało poważnie. Wytykając im liczne błędy, nie analizując często, lub nie dochodzi do nich ten głos, że są lepsi od nich. Nie zauważają konkurencji, zamykają oczy jak dzieci przed wypadkiem.

Konkurencja bezpośrednia i pośrednia.

Analiza konkurencji powinna również sprawdzić sposób komunikacji, propozycję wartości i przewagę konkurencyjną, którą komunikują. Jeżeli popełniają błąd i jej nie komunikują to analiza konkurencji powinna wyłapać te niewidzialne przewagi i propozycje z tajemniczego klienta, opinii, lub zapytania klientów naszego Klienta, dlaczego kupują u konkurencji (do tych utraconych).

Musimy znać konkurentów sklepu.

Kim oni są?

Jakie są ich mocne i słabe strony.

Jak konkurują z tobą?

Jak konkurujesz z nimi?

Czy grasz na swoje mocne strony?

Jaka jest twoja przewaga konkurencyjna (z punktu widzenia klientów).

Część analizy konkurentów bada mocne i słabe strony organizacji (w porównaniu z konkurencją).

Z drugiej strony analiza zewnętrzna obejmuje szanse i zagrożenia (zarówno bezpośrednie, jak i pośrednie) na rynku zewnętrznym, takie jak trendy i strategie i taktyki konkurencji.

To wszystko jest analizą SWOT. Oto kilka pytań o konkurencji, na które musisz odpowiedzieć:

Jak dobre są strony internetowe twoich konkurentów?

Jak dobre są media społecznościowe twojego konkurenta?

Jakie treści społecznościowe działają dla Twoich konkurentów?

Jakie treści na Facebooku działają dla Twoich konkurentów?

Co klienci mówią o twoich konkurentach? Jakie słowa kluczowe najlepiej sprawdzają się w reklamach ppc konkurencji?

Z jakich linków przychodzących korzystają twoi konkurenci?

Czy masz wystarczająco dużo zasięgu?

Jak duży jest zespół marketingowy i budżet twojego konkurenta?

Co ludzie mówią o twoich konkurentach? Kim są Twoi nowi konkurenci w marketingu?

Czy zmiany technologiczne konkurenta (big data, MA, AI, IoT, VR i AR) są lepsze od Twoich?