Błędy, potencjalne skutki i wstępne rozwiązania.

  1. Brak ustalenia celu i budżetu – Twój zespół nie wie co jest ich celem? Twój sklep nie ma konkretnych i mierzalnych celów. Nie musisz go rozwiązywać rozbudowanymi dokumentami, szczególnie na początku, warto jest po prostu zacząć. Twój team i agencja potrzebuje celu na którym powinien się skupić. Przygotuj cele, które będą mierzalne, konkretne i osiągalne, ale oparte na zasobach Twoich i zespołu. Na myślenie życzeniowe nie ma tutaj miejsca. Nie podniesiesz sprzedaży rok do roku o 100%, zwiększając budżet o podobną wartość. Nie opieraj się jednak tylko na sprzedaży, nawet w rozmowach z agencjami. Skup się również na wysokiej jakości ruchu, na mikro konwersjach, na budowaniu zasięgu Twojej marki. Marketing to nie sprint, to maraton. Brak celów to może być również Twoja świadoma strategia. Brakuję Ci umiejętności delegowania i planowania, nie znasz kluczowych wskaźników efektywności, nie potrafisz przekazać celów firmie?
  2. Mikrozarządzanie zdarza Ci się zaglądać pracownikowi przez ramię, zaczynasz spotkanie od pytania o zadanie z poprzedniego miesiąca, o którym już każdy zapomniał. A może piszesz na firmowym messengerze (sic!) o braku posta na firmowym facebooku? Takie działania mają kilka konsekwencji: zmniejszają motywację pracownika, zmniejszają poczucie jego kompetencji, finalnie wpływają na rezygnację z pracy lub co gorsze rezygnację przez Twój team z samodzielności, kreatywności i samorozwoju. Przedstaw firmie swojego idealnego klienta, ustal warunki publikacji postów, reklam, zmian na stronie. Spotykaj się z zespołem raz na tydzień, ewentualnie codzienny 15 minutowy status, ale nie prowadź tych spotkań, ewentualnie moderuj, postaraj się zbudować kulturę, gdzie Twoja drużyna z własnej inicjatywy przygotuje plan na kolejny okres, na podstawie celów i wizji sklepu jakim chcesz się stać. Stwórz razem z teamem checklistę tworzenia publikacji, za które finalnie odpowiadają oni, a nie Ty. Skup się na dążeniu realizacji celu kwartalnego pracownika, ale wraz z nim, na zasadzie Twojej dostępności, porady, wskazówek. Działania zostaw osobie, którą do tego celu zatrudniłeś, nie wpadaj w sidła micromanagementu.
  3. Stałe zajmowanie się działaniami operacyjnymi w marketingu, sprzedaży, obsłudze klienta – brzmi znajomo? Tworzysz reklamy, wrzucasz posty na instagram, a może tworzysz grafiki do newslettera? Nie bądź wąskim gardłem jednego z ważniejszych działów w firmie – marketingu. Nie jesteś obiektywny sprawdzając swoja prace. Twoją rola jest określenie strategii i taktyki jej osiągnięcia, analizy. Zatrudnij specjalistę od komunikacji, który będzie finalnie za to odpowiadał… oraz będzie się na tym znał, żył tym każdego dnia. Ty się nie znasz. Chyba, że jednak masz czas na obserwację wszystkich trendów, zmian algorytmu, nowinek. Możesz lubić komunikować się z klientami, ale to już nie Twoja rola. Pracuj nad firmą, a nie w firmie. Social media marketing to nie wrzucanie zdjęć kota czy realizacja postów wszystkich świąt z kalendarza marketera. Nie trać czasu na kwestie pilne, skup się na ważnych.
  4. Zajmowanie się bieżącymi tematami zamiast ważnymi (strategicznymi). Większość właścicieli nie ma czasu na myślenie strategiczne. Wiecznie zajęci analizą kampanii, poprawianiem pracowników, a nawet pakowaniem paczek – dzięki takiemu podejściu szybko się wypalisz, zdemotywujesz team, wchodząc w ich kompetencje, ale głównie stracisz czas na myślenie strategiczne, które jest Twoim najważniejszym zadaniem. Jednym z szybszych rekomendacji jest stworzenie kalendarza treści i plan promocji w systemie do zarządzania zadaniami typu Asana. Zadbaj o to, żeby pracownicy tworzyli swoje plany w tego typu systemie, komunikuj się za pomocą zadań, finalnie przygotujcie wspólnie listy kontrolne (poniżej szablony w bonusie) tworzenia promocji, kart produktowych, postów w social media. Automatyzuj bieżące tematy, ewentualnie deleguj i rozliczaj. Nie bądź wąskim gardłem własnej firmy.
  5. Brak odpowiedzialności. Jeżeli masz problem z wcześniejszymi punktami to prawdopodobnie wynika to z faktu, że nie masz zakresów odpowiedzialności w firmie. Wielu właścicieli myli to z zakresem obowiązków, które faktycznie na początkowym etapie biznesu mogą być nie określone. W końcu nie masz budżetu na kilka stanowisk. Oczywistością jest, że robisz wszystko sam, lub Twój jedyny pracownik zatrudniony do pakowania paczek, zajmuję się skomplikowanym marketingiem, z którym eksperci mają problem. Ale to już nie ten etap, masz dziesiątki, lub setki tysięcy klientów, a nadal Twoi pracownicy nie czują odpowiedzialności za projekty, które powinny leżeć w ich zakresie obowiązków. To Twoja rola, zadbaj o prawidłową komunikację, kulturę firmy, ale odpowiedzialność jest kluczowa, ustal ją dla każdego współpracownika już teraz. Wrzucenie informacji na forum dobrze byłoby zrobić ten projekt finalnie zostanie potraktowane przez pracownika jako zadanie kogoś tam w firmie nie moje. No chyba, że masz inną kulturę firmy i pracownicy sami z siebie są odpowiedzialni 😉

34 Comments

  1. Hej, proszę o checklisty. 😉

  2. Bardzo dobry wpis! Mógłbym prosić o podesłanie tych materiałów?

  3. Bardzo dobry wpis! Wszystko w punkt! Mógłbym prosić o podesłanie tych materiałów?

    1. Dobry artykuł !
      Poproszę o bonusy 🙂

  4. Dokładnie tak jest jak napisałeś 🙂

  5. Dzien dobry, wlasnie zaczynamy. Prosimy o przeslanie bonusowych materialow.

    1. Również poprosiłbym szablony 🙂

  6. Proszę o bonusy 🙂

    1. Panie Urszulo, podesłałem drogą e-mailową 😉

  7. Poproszę o materiały bonusowe. 🙂 Dziekuję!

  8. super że trafiłam na ten wpis , własnie startuję ze sklepem internetowym i każda wskazówka jest dla mnie na wagę złota.

  9. Bardzo dziękuję za ten wpis. Dla mnie bardzo na czasie… niby proste rzeczy o ktorych się nie myśli,)
    Bedę wdzięczna za checklist’y

    1. Podesłałem materiały.

  10. Cześć Pawel,
    Swietny post! poproszę o podrzucenie materiałów 🙂

    1. Dziękuje 😉
      Podesłaliśmy materiały, plus dodatkowo kilka innych checklist 😉

  11. Częsty widok mikrozarządzanie czy działania operacyjne. I czasami też ciężka przeprawa, żeby zmienić podejście. Bonusowe materiały na pewno przydadzą się 🙂

    btw. numeracja wszędzie jest pkt 1.

  12. Dzięki za te informacje.
    Podeślij proszę materiały.

  13. Proszę o bonus 😉

  14. Dopisuję się do listy!

  15. Również poproszę 🙂

  16. Dziękuję! Świetny artykuł. Dołączam się z prośbą o bonusy! Pozdrawiam, Magda

  17. Hej poproszę

  18. Tez poproszę

  19. Poproszę o bonusy 🙋🏼‍♀️

  20. Poproszę o listę 🙂

    1. Również i ja proszę 🙂

  21. Świetny artykuł.Ciekawa jestem Waszych szablonów.😉

  22. Poproszę 🙂

  23. Bardzo proszę o wspomniane materialy

  24. Hej świetny wpis. Inny niż wszystkie. Podeslij proszę materiały

  25. No cóż trudno się przyznać ale widzę tu wiele problemów, które mnie dotyczą. Może materiały, które obiecałeś dosłać pomogą mi w zmianie.

  26. Bardzo proszę o wspomniane materialy

  27. Świetny artykuł. Oczekuję z niecierpliwością materiałów 🙃

  28. Wartościowy artykuł. Zgłaszam się po dodatkowe materiały 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *