Muve.pl to witryna, którą kojarzy chyba każdy amator gier, zarówno tych cyfrowych, jak i planszowych. Na swój sukces i ogólnopolską popularność sklep zapracował poprzez lata zdecydowanych działań, w ramach których podejmuje współpracę ze światowymi gigantami (jak np. Hasbro) i stale powiększa swój asortyment, tak aby pokryć wszelkie zapotrzebowania klientów. Obecnie w ofercie sklepu znajdziemy wszelkiej maści gry, zabawki i książki, a także masę gadżetów i akcesoriów. Muve konsekwentnie umacnia pozycję lidera na polskim rynku szeroko rozumianej rozrywki, a my możemy z nieskrywaną dumą przyznać, że w jesteśmy częścią tego procesu.
Skuteczna i skalowalna sprzedaż w branży gier to niełatwy kawałek chleba. Muve w codziennych wyzwaniach mierzy się ze sporą konkurencją i dużymi graczami, mającymi w posiadaniu pokaźny kawałek rynku. Bolączką handlu w tej kategorii jest również marża. Te uwarunkowania wymuszają ścisłą dyscyplinę, jeśli chodzi o wydatki na budżet marketingowy i optymalizację infrastruktury technologicznej. Jak w każdej organizacji, której sukces mierzy się na koniec dnia wartością sprzedaży, tak i w Muve istnieje głęboka świadomość tego, że każde działanie powinno przynieść pozytywny efekt w postaci wzrostów obrotów.
Mając na uwadze powyższe aspekty, Muve w swojej strategii marketingowo-biznesowej postawiło na rozwinięcie i optymalizację działań w obszarze SEO jako kanału, który nie wymaga drenujących budżet wydatków finansowych, a których implementacja jest relatywnie prosta. To krok, na który decydują się świadomi mechanizmów rządzących e-commerce właściciele biznesów, nie oczekujący spektakularnych, choć często jednorazowych pików sprzedażowych, ale rozumiejący, że dobrze zrobione SEO to solidny fundament konwersji w sklepie internetowym.
Podobnie jak przy innych naszych projektach, tak i w przypadku Muve działamy holistycznie i tworzymy dopasowane strategie na różnych płaszczyznach działalności sklepu (np. pomagamy w kampaniach marketingowych, nadzorujemy procesy analityczne). Jest to nieprzerwany i ewoluujący proces, ponieważ w naszej pracy stale szukamy okazji do usprawnień i wzrostu. Stawiamy również na otwartą komunikację i edukowanie zespołów, aby w przyszłości mogły samodzielnie przejąć stery i odpowiedzialność za optymalizowane obszary.
Około rok temu pod lupę wzięliśmy ścieżki użytkowania w sklepie internetowym Muve. Nie było dla nikogo zaskoczeniem, że głównym źródłem ruchu była wyszukiwarka Google. Natomiast niepokojący był fakt, że wyniki z tego kanału były niewspółmierne do wysiłków włożonych w prowadzone działania. Pomimo ciągłego rozszerzania asortymentu, wzbogacania go o najgorętsze i najbardziej pożądane tytuły, organiczny ruch i pozycjonowanie w Google były poniżej oczekiwań.
Choć ciężko wyzwania biznesowe sprowadzić do gry planszowej, to użyta analogia nie jest bezpodstawna. W obu przypadkach, warunkiem triumfu jest odpowiednie planowanie i obrana taktyka.
W tym konkretnym przypadku nasuwają się dwa rozwiązania. Pierwsze wydaje się drogą na skróty i stawia na płatną kampanię Google, czyli szybką i doraźną poprawę sytuacji. Druga zaś, bardziej czasochłonna metoda, polega na optymalizacji SEO. Jest to proces wieloetapowy, który nie daje natychmiastowych rezultatów, jednak ma duży potencjał przy niewielkim nakładzie finansowym. To właśnie na nim postanowiliśmy się skupić wspólnymi siłami.

Choć ciężko wyzwania biznesowe sprowadzić do gry planszowej, to użyta analogia nie jest bezpodstawna. W obu przypadkach, warunkiem triumfu jest odpowiednie planowanie i obrana taktyka.
W tym konkretnym przypadku nasuwają się dwa rozwiązania. Pierwsze wydaje się drogą na skróty i stawia na płatną kampanię Google, czyli szybką i doraźną poprawę sytuacji. Druga zaś, bardziej czasochłonna metoda, polega na optymalizacji SEO. Jest to proces wieloetapowy, który nie daje natychmiastowych rezultatów, jednak ma duży potencjał przy niewielkim nakładzie finansowym. To właśnie na nim postanowiliśmy się skupić wspólnymi siłami.
Faza I – otwarcie
Rozpoczęliśmy od audytu i analizy platformy, na której stoi sklep oraz zaimplementowanych rozwiązań technologicznych. Pod lupę wzięliśmy architekturę strony i jej kompatybilność z algorytmami Google, przyjrzeliśmy się również mapie strony, menu, linkowaniu wewnętrznemu i strukturze drzewa kategorii. Przeanalizowaliśmy też opisy produktowe.
Asortyment Muve to ponad 330 tys. produktów, dostępnych dla klienta w kilku kategoriach, takich jak gry, zabawki, książki i gadżety. Wraz z zespołem sklepu, który wykazał się pełnym zaangażowaniem, byliśmy w stanie ułożyć złożony plan i sukcesywnie realizować jego etapy.
Faza II – gra środkowa
Zmiana platformy lub całkowita przebudowa serwisu wiązała się ze zbyt dużymi kosztami, dlatego razem z działem IT zaczęliśmy od naprawy bieżących błędów i jednocześnie wyszukiwaliśmy kolejne, nadając im różne priorytety. Krok po kroku, z odpowiednią strategią w głowie, eliminowaliśmy napotkane błędy:
- przebudowaliśmy cały mechanizm tworzenia mapy strony (poprzedni nie był przystosowany do tak dużej ilości produktów i kategorii) w wyniku czego znacznie poprawiła się szybkość indeksowania produktów
- zrobiliśmy porządki w drzewach kategorii, co dotyczyło zmian nazw obecnych kategorii, usunięcia zbędnych lub zduplikowanych i dodania nowych kategorii.
- wdrożyliśmy szereg usprawnień z poziomu IT, np. dodaliśmy możliwość tworzenia opisów do podstron
- zatrudniliśmy copywritera, aby przyspieszyć proces tworzenia kategorii i opisów
- regularnie, co 3 miesiące, przeprowadzamy audyty strony, które pozwalają monitorować postęp prac.
Faza III – gra końcowa
Do końca tej partii jeszcze daleka droga, jednak weszliśmy w jej zaawansowaną fazę i mamy jasno wyznaczone cele. Mimo, że to dopiero początek zmian, które szykujemy względem SEO, to już teraz, jak na dłoni widoczne są wymierne skutki naszej rocznej pracy:
- podwoiła się liczba fraz w TOP 10 – z 13 tys. do ok. 26,5 tys.
- podwoiła się liczba fraz w TOP 3 – z 2490 do 4730
Bez udziału drogich agencji specjalizujących się w SEO, udało nam się tchnąć nowe życie w działanie serwisu muve.pl (w kontekście wyszukiwarek Google) i w dwanaście miesięcy podwoić uzyskiwane wyniki. To znaczący sukces na mapie naszej kolaboracji i świetny wyznacznik kierunku w jakim będziemy wspólnie podążać.
Projekt w liczbach
Poznaj wyniki case study
w TOP 10
wzrostu ruchu
w TOP 3