fbpx
@pawel.szymoniak
24 stycznia 2023

E-Commerce Manager – jak zatrudnić i wdrożyć w 5 krokach

Zarządzanie|

Nowy E-commerce Manager w firmie wiąże się z dużymi nadziejami. Od osób na tym stanowisku oczekuje się wniesienia do firmy profesjonalnego, analitycznego podejścia i doświadczenia. To na ich barkach kładzie się olbrzymią część obowiązków i liczy na podniesienie sprzedaży i wysokie zwroty z działań marketingowych.

Aby jednak móc osiągnąć pożądane efekty, osoba na tym stanowisku musi mieć odpowiednie kompetencje i doświadczenie. Co równie istotne, musi być też prawidłowo wdrożona do firmy, a za proces ten odpowiada zarówno sam menedżer, jak i właściciele czy zarząd firmy.

Z tego artykułu dowiesz się:


Kim jest e-commerce manager
E-commerce manager – wynagrodzenie i zarobki
Jak znaleźć odpowiedniego e-commerce managera
Jakie obowiązki powinny spoczywać na kierowniku e-commerce
Jakie przygotować się do rekrutacji e-commerce managera
Interim E-Commerce Manager – kiedy warto?

Kim jest e-commerce manager?

Pytanie to zadaliśmy w formie ankiety na Linkedin i zdecydowana większość odpowiadających wybrała odpowiedź “osoba odpowiadająca za całość e-commerce”.

e-commerce manager
e-commerce manager

O ile sami zgadzamy się z tą odpowiedzią, faktem jest, że jest ona bardzo ogólna i niewiele mówi o konkretach. Jeśli jednak przyjrzymy się roli e-commerce managera bliżej, nieuchronnie dojdziemy do wniosku, że trudno stworzyć bardziej precyzyjną definicję.

W zależności od firmy, konkretny zakres obowiązków e-commerce managera może różnić się w znacznym stopniu. Dzieje się tak w dużym stopniu dlatego, że firmy e-commerce działają na wiele różnych sposobów. Niektóre opierają niemal całą sprzedaż na międzynarodowych platformach marketplace, dla innych kluczowym źródłem sprzedaży jest własny sklep i zaawansowane kampanie marketingowe.

Zmiennych, które wpływają na to, czym dokładnie zajmuje się e-commerce manager, jest bardzo wiele. Dla uproszczenia można więc przystać na tym, że w małych i średnich sklepach internetowych jest to osoba odpowiedzialna za całość e-commerce. W przypadku większych firm jest to osoba najczęściej odpowiedzialna za procesy sprzedażowe i nadzór nad egzekucją tych procesów, raportując bezpośrednio do Dyrektora Ecommerce.

Kim NIE JEST e-commerce manager?

Mówiąc, że osoba w tej roli jest odpowiedzialna za całość e-commerce, nie znaczy oczywiście, że ma jednego dnia tworzyć kampanie marketingowe, a następnego zajmować się wdrażaniem oferty do nowego marketplace’u. W idealnej formie rola e-commerce managera nie jest bezpośrednio wykonawcza, chociaż w mniejszych często nie sposób od tego uciec ze względu na brak szerokich kompetencji w zespole. Rolą eCommerce Managera jest wdrożenie strategii, procesów, oraz głównie ich optymalizacja i nadzór nad egzekucją, którą realizuje jego zespół i agencje wykonawcze.

E-commerce manager pełni funkcję bardziej taktyczną, nadzorczą i komunikacyjną. Odpowiada za wyniki miesięczne, kwartalne, czasem roczne. Choć z założenia kadra menedżerska w strukturach firm skupia się na bieżącym wyniku. Nie musi posiadać strategicznej i biznesowej wiedzy, bo to głównie odpowiedzialność właściciela, zarządu lub wspomnianego dyrektora ecommerce. Jednak w mniejszych organizacjach to właśnie na barki managera spadają te odpowiedzialności.

Warto również zaznaczyć, że e-commerce manager to nie tylko osoba od marketingu czy pozyskiwania ruchu na stronę, a tym bardziej nie od rozwoju brandu i PR. Są to oczywiście istotne aspekty, zwłaszcza u producentów posiadających własny sklep (DTC e-commerce), ale rola ta jest szersza. Obejmuje procesy sprzedażowe i technologiczne, zarówno front, jak i back end (np. integracje z ERP, CRM, baselinker, etc). W przypadku rozwoju firmy, taki ecommerce manager może w przyszłosci stać sie dyrektorem ecommerce lub managerem obszaru sprzedażowego, obok zatrudnienia marketing managera i/lub brand managera.

Proces rekrutacji e-commerce managera


Zanim przejdziemy do tworzenia ogłoszenia, musimy ustalić, kogo dokładnie szukamy. Pytania, jakie należy sobie zadać to:
Jaki zakres obowiązków ma spoczywać na managerze?
Czy dana osoba ma odpowiadać głównie za procesy sprzedażowe, czy także marketing?
Z jakimi wyzwaniami będzie musiała się zmagać i jakich kompetencji i doświadczenia oczekujemy?

Jeśli jest to pierwsza tego typu rekrutacja w firmie, odpowiedź na wszystkie te pytania będzie trudna, ale jest to niezwykle istotna wiedza, bez której trudno o udaną rekrutację. Odpowiadając na nie, będzie nam znacznie prościej ustalić konkretne wymagania do profilu kompetencyjnego kandydata:

1. Lata doświadczenia na stanowisku menedżerskim.
2. Lata doświadczenia w e-commerce.
3. Doświadczenie w marketingu lub sprzedaży.
4. Doświadczenie w budowaniu marki.
5. Wymagana znajomość określonych narzędzi.

Z wyżej wymienionych, ogólnych kwestii, wynika oczywiście szereg szczegółowych wymagań, takich jak doświadczenie w prowadzeniu kampanii SEM czy umiejętność budżetowania czy zarządzania zespołem. W ustalaniu tych warunków dobrze jest być szczegółowym, ale zachowywać pewną dozę umiaru. Czasem dobrze jest przymknąć oko na niedociągnięcia kandydata w jednej z kwestii, jeśli spełnia większość pozostałych warunków i pasuje do organizacji pod względem osobowościowym.

Pamiętajmy przy tym, że od zakresu obowiązków zależy to, jakiego wynagrodzenia kandydaci będą oczekiwać na danym stanowisku. Jeśli poszukujemy kogoś z 5-letnim doświadczeniem na podobnym stanowisku i oferujemy pensję w granicach 5-7 tys. netto, nie mamy co liczyć na sensowne zgłoszenia.

Gdzie szukać e-commerce managera?


Poszukiwania tego rodzaju stanowiska wymagają nieco innych metod niż w przypadku szeregowych pozycji w firmie. Aby dotrzeć do osób, które odpowiadają wymaganiom, często prowadzić trzeba szerokie poszukiwania, używając kanałów, takich jak:

1. Direct search na Linkedin
2. Reklama na Linkedin lub Facebooku
3. Grupy branżowe na Facebooku czy Slacku
4. Płatne ogłoszenia na job boardach
5. Sieć kontaktów branżowych

Etapy rekrutacji

W większości przypadków, pierwszy kontakt od kandydata to wysłanie CV lub dodatkowo wypełnienie formularza i testu – np. na Heroify. W ten sposób uzyskujemy najbardziej podstawowe informacje i możemy zadecydować o zaproszeniu na pierwszą rozmowę.

Pierwsza rozmowa zazwyczaj jest telefoniczna pomiędzy specjalistą ds. rekrutacji a kandydatem. W jej trakcie rekruter zadaje szereg pytań dot. kompetencji, ale także preferencji, wymagań i planów kandydata na przyszłość. Pomoże nam to wstępnie ustalić dopasowanie do firmy zarówno na poziomie profesjonalnym, jak i pod względem kulturowym.

Kolejnym etapem, który warto uwzględnić jest zadanie rekrutacyjne. Pozwoli ono lepiej poznać, jak kandydat postrzega problemy i jakimi metodami sobie z nimi radzi. O wykonanie zadania można poprosić przed pierwszą rozmową twarzą w twarz lub nawet w trakcie tej rozmowy. Pamiętajmy jednak o tym, żeby szanować czas kandydatów i nie tworzyć zbyt złożonego zadania.


Niezależnie, czy zdecydujemy się na zlecenie zadania, następny i najważniejszy etap to oczywiście rozmowa kwalifikacyjna, która może trwać nawet 2-3 godziny. W jej trakcie weryfikujemy wszelkie, zarówno miękkie, jak i te techniczne kompetencje kandydata. To na tym etapie musimy zdobyć komplet informacji, który pozwoli nam podjąć ostateczną decyzję. Należy uważać, by tok rozmowy nie wymykał się spod kontroli. Aby to się nie stało, dobrze jest mieć przygotowany scenariusz, który uwzględni szacunkowy czas, jaki potrzebny jest na każdą część rozmowy.


Po przeprowadzeniu rozmów z kandydatami, przychodzi oczywiście czas na podjęcie decyzji. Pamiętajmy przy tym, żeby brać pod uwagę wszelkie aspekty – od doświadczenia i umiejętności po dopasowanie kulturowe i zdolność komunikacji.


I na koniec, jako ostatni etap procesu rekrutacji uznać można przekazanie feedbacku osobom, które nie zostały wybrane na którymkolwiek z etapów. Nawet jeśli kandydat nie dostał propozycji pracy, sprawny przebieg rekrutacji i kilka słów podsumowania od rekrutera na koniec pozostawi dobre wrażenie i być może sprawi, że dana osoba będzie polecać firmę jako pracodawcę innym osobom. W przeciwnym wypadku, przez brak kontaktu z kandydatem możemy uzyskać zupełnie odwrotny efekt, a czasem nawet poważny problem employer brandingowy.

Potrzebujesz wsparcia w rekrutacji?

Pomagamy firmom przeprowadzić niezbędne mapowanie stanowiska, które pozwoli ustalić potrzeby i zrekrutować odpowiednią osobę lub zbadać kompetencje w aktualnym zespole. Pomagamy w pozyskiwaniu najlepszych kandydatów na stanowiska specjalistyczne, managerskie do zespołów marketingu, sprzedaży internetowej oraz obsługi klienta. Dzięki naszemu doradztwu rekrutacja ecommerce staję się efektywniejsza i łatwiejsza. Szczegóły usługi opisaliśmy na tej stronie.

Inną opcją warto rozważenia jest szkolenie i awans wewnętrzny pracownika, który wykazuje predyspozycje do kierowania sprzedażą internetową. Z naszą pomocą nasi konsultanci przeszkolili szereg specjalistów na skutecznych managerów a wspólnie z Zarządem i zespołem przygotowali strategię sprzedaży internetowej oraz procesy, którymi nowy manager ma zarządzać i optymalizować.

Interim E-Commerce Manager – kiedy warto?

Jeżeli głównym problemem firmy jest przedłużający się brak rentowności, drastyczne spadki przychodów i zysków, a nawet widmo bankructwa warto rozważyć zatrudnienie tymczasowego menedżera e-commerce, który w ustalonym okresie np.: 6 miesięcy spróbuje postawić biznes internetowy na nogi. W Polsce nie ma dużej świadomości takich osób, a mogą dobrze sprawdzić w takich przypadkach. Zatrudnienie takiej osoby, również wymaga odpowiednich kompetencji i doświadczenia.

Jeżeli chciałbyś omówić czy to rozwiązanie w Twoim przypadku, umów się z nami na Bezpłatną Konsultację – wspólnie ustalimy odpowiedź i jeżeli rekrutacja takiego managera to będzie najlepsza koncepcja, nasz konsultant może podczas rozmowy doradzić w jaki sposób podejść do skutecznego pozyskania takiej osoby na określony czas.

Jeżeli Twoje problemy lub wyzwania są jednak bliższe poukładaniu struktur, kampanii marketingowych, sprzedaży online oraz IT, warto rozważyć zatrudnienie e-commmerce managera w pełnym wymiarze, nawet o mniejszym doświadczeniu i go przeszkolić. Pomagamy w tych procesach, a ponadto uzupełniamy kompetencje właściciela, wspólnie przygotowujemy odpowiednie procesy w zakresie zarządzania sprzedażą internetową, a następnie pomagamy wydelegować odpowiedzialność za ich wdrożenie i optymalizacje do nowego e-commerce managera w pełnym wymiarze.

Skontaktuj się z nami!

Masz problem z rekrutacją lub zarządzaniem biznesem internetowym? Umówmy się na Bezpłatną Konsultację podczas której postaramy się pomóc.