fbpx
Paweł Szymoniak
24 stycznia 2023

E-Commerce Manager – jak zatrudnić i wdrożyć w 5 krokach

Zarządzanie|
Ecommerce manager - jak zatrudnić i wdrożyć

Nowy E-commerce Manager w firmie wiąże się z dużymi nadziejami. Od osób na tym stanowisku oczekuje się wniesienia do firmy profesjonalnego, analitycznego podejścia i doświadczenia. To na ich barkach kładzie się olbrzymią część obowiązków i liczy na podniesienie sprzedaży i wysokie zwroty z działań marketingowych.

Aby jednak móc osiągnąć pożądane efekty, e-commerce manager musi mieć odpowiednie kompetencje i doświadczenie. Co równie istotne, musi być też prawidłowo wdrożona do firmy, a za proces ten odpowiada zarówno sam menedżer, jak i właściciele czy zarząd firmy.

Z tego artykułu dowiesz się:

1. Kim jest e-commerce manager
2. E-commerce manager – wynagrodzenie i zarobki
3. Jak znaleźć odpowiedniego e-commerce managera
4. Jakie obowiązki powinny spoczywać na kierowniku e-commerce
5. Jakie przygotować się do rekrutacji e-commerce managera
6. Interim E-Commerce Manager – kiedy warto?

Kim jest e-commerce manager?

Pytanie to zadaliśmy w formie ankiety na Linkedin i zdecydowana większość odpowiadających wybrała odpowiedź “osoba odpowiadająca za całość e-commerce”.

e-commerce manager
e-commerce manager

O ile sami zgadzamy się z tą odpowiedzią, faktem jest, że jest ona bardzo ogólna i niewiele mówi o konkretach. Jeśli jednak przyjrzymy się roli e-commerce managera bliżej, nieuchronnie dojdziemy do wniosku, że trudno stworzyć bardziej precyzyjną definicję.

W zależności od firmy, konkretny zakres obowiązków e-commerce managera może różnić się w znacznym stopniu. Dzieje się tak w dużym stopniu dlatego, że firmy e-commerce działają na wiele różnych sposobów. Niektóre opierają niemal całą sprzedaż na międzynarodowych platformach marketplace, dla innych kluczowym źródłem sprzedaży jest własny sklep i zaawansowane kampanie marketingowe.

Zmiennych, które wpływają na to, czym dokładnie zajmuje się e-commerce manager, jest bardzo wiele. Dla uproszczenia można więc przystać na tym, że w małych i średnich sklepach internetowych, że jest to osoba odpowiedzialna za całość e-commerce. W przypadku większych firm e-commerce manager to osoba najczęściej odpowiedzialna za procesy sprzedażowe i nadzór nad egzekucją tych procesów, raportując bezpośrednio do Dyrektora Ecommerce.

Kim NIE JEST e-commerce manager?

Mówiąc, że osoba w tej roli jest odpowiedzialna za całość e-commerce, nie znaczy oczywiście, że ma jednego dnia tworzyć kampanie marketingowe, a następnego zajmować się wdrażaniem oferty do nowego marketplace’u. W idealnej formie rola e-commerce managera nie jest bezpośrednio wykonawcza, chociaż w mniejszych często nie sposób od tego uciec ze względu na brak szerokich kompetencji w zespole. Rolą eCommerce Managera jest wdrożenie strategii, procesów, oraz głównie ich optymalizacja i nadzór nad egzekucją, którą realizuje jego zespół i agencje wykonawcze.

E-commerce manager pełni funkcję bardziej taktyczną, nadzorczą i komunikacyjną. Odpowiada za wyniki miesięczne, kwartalne, czasem roczne. Choć z założenia kadra menedżerska w strukturach firm skupia się na bieżącym wyniku. Nie musi posiadać strategicznej i biznesowej wiedzy, bo to głównie odpowiedzialność właściciela, zarządu lub wspomnianego dyrektora ecommerce. Jednak w mniejszych organizacjach to właśnie na barki managera spadają te odpowiedzialności.

Warto również zaznaczyć, że e-commerce manager to nie tylko osoba od marketingu czy pozyskiwania ruchu na stronę, a tym bardziej nie od rozwoju brandu i PR. Są to oczywiście istotne aspekty, zwłaszcza u producentów posiadających własny sklep, ale rola ta jest szersza. Obejmuje procesy sprzedażowe i technologiczne, zarówno front, jak i back end (np. integracje z ERP, CRM, baselinker, etc). W przypadku rozwoju firmy, taki ecommerce manager może w przyszłości stać sie dyrektorem ecommerce lub managerem obszaru sprzedażowego, obok zatrudnienia marketing managera i/lub brand managera.

Strategia e-commerce kluczowym elementem sukcesu

W procesie rekrutacji nowego e-commerce managera ważne jest nawiązanie do strategii e-commerce firmy. Ustalenie zakresu obowiązków, roli w procesach sprzedażowych czy marketingowych powinno odbywać się na podstawie strategii. Dzięki temu lepiej dopasujesz profil kandydata do specyfiki samej organizacji.

Strategia e-commerce stanowi fundament, który kształtuje nie tylko rolę e-commerce managera, ale również określa potrzebę zatrudnienia innych specjalistów, jak np. digital marketing managera. To właśnie z strategii wynika, czy istnieje potrzeba dodatkowego zespołu do zarządzania i koordynowania działań z zakresu marketingu cyfrowego w sklepie internetowym.

Stworzenie strategii e-commerce jest kluczem do efektywnego budowania zespołu, który przyczyni się do osiągnięcia zamierzonych rezultatów. Jeśli w planach masz także zatrudnienie eksperta od marketingu cyfrowego, warto zapoznać się z artykułem, jak znaleźć odpowiedniego digital marketing managera.

Warto podkreślić, że strategia e-commerce wyznacza drogę, według których e-commerce manager powinien prowadzić swoje działania. Wskazuje wytyczne, jak osiągnąć cele, podnieść sprzedaż i uzyskać wysoki zwrot z inwestycji. Strategia ma ogromy wpływ na sposób, w jaki e-commerce manager realizuje powierzone mu zadania, dostosowując je do określonych celów strategicznych.

Proces rekrutacji e-commerce managera

Zanim przejdziemy do tworzenia ogłoszenia, musimy ustalić, kogo dokładnie szukamy.

Jeśli jest to pierwsza tego typu rekrutacja w firmie, odpowiedź na wszystkie te pytania będzie trudna, ale jest to niezwykle istotna wiedza, bez której trudno o udaną rekrutację. Odpowiadając na nie, będzie nam znacznie prościej ustalić konkretne wymagania do profilu kompetencyjnego kandydata:

1. Lata doświadczenia na stanowisku menedżerskim.
2. Lata doświadczenia w e-commerce.
3. Doświadczenie w marketingu lub sprzedaży.
4. Doświadczenie w budowaniu marki.
5. Wymagana znajomość określonych narzędzi.

Z wyżej wymienionych, ogólnych kwestii, wynika oczywiście szereg szczegółowych wymagań, takich jak doświadczenie w prowadzeniu kampanii SEM czy umiejętność budżetowania czy zarządzania zespołem. W ustalaniu tych warunków dobrze jest być szczegółowym, ale zachowywać pewną dozę umiaru. Czasem dobrze jest przymknąć oko na niedociągnięcia kandydata w jednej z kwestii, jeśli spełnia większość pozostałych warunków i pasuje do organizacji pod względem osobowościowym.

Pamiętajmy przy tym, że od zakresu obowiązków zależy to, jakiego wynagrodzenia kandydaci będą oczekiwać na danym stanowisku. Jeśli poszukujemy ecommerce managera z 5-letnim doświadczeniem na podobnym stanowisku i oferujemy pensję w granicach 5-7 tys. netto, nie mamy co liczyć na sensowne zgłoszenia.

Gdzie szukać e-commerce managera?


Poszukiwania tego rodzaju stanowiska wymagają nieco innych metod niż w przypadku szeregowych pozycji w firmie. Aby dotrzeć do osób, które odpowiadają wymaganiom, często prowadzić trzeba szerokie poszukiwania, używając kanałów, takich jak:

1. Direct search na Linkedin
2. Reklama na Linkedin lub Facebooku
3. Grupy branżowe na Facebooku czy Slacku
4. Płatne ogłoszenia na job boardach
5. Sieć kontaktów branżowych

Jakie narzędzia ułatwią Ci proces rekrutacji?

Posłuchaj odcinka podcastu:
1. Czym właściwie różni się e-commerce manager od digital marketing managera?
2. Jakie narzędzia ułatwią Ci proces rekrutacji?
3. Jakie korzyści z zatrudnienia e-commerce managera wynikają dla sklepów internetowych?
4. Dlaczego od poprawnie przeprowadzonego onboardingu zależy tak wiele?

Etapy rekrutacji

W większości przypadków, pierwszy kontakt od kandydata to wysłanie CV lub dodatkowo wypełnienie formularza i testu – np. na Heroify. W ten sposób uzyskujemy najbardziej podstawowe informacje i możemy zadecydować o zaproszeniu na pierwszą rozmowę.

Pierwsza rozmowa zazwyczaj jest telefoniczna pomiędzy specjalistą ds. rekrutacji a kandydatem. W jej trakcie rekruter zadaje szereg pytań dot. kompetencji, ale także preferencji, wymagań i planów kandydata na przyszłość. Pomoże nam to wstępnie ustalić dopasowanie do firmy zarówno na poziomie profesjonalnym, jak i pod względem kulturowym.

Kolejnym etapem, który warto uwzględnić jest zadanie rekrutacyjne dla e-commerce managera. Pozwoli ono lepiej poznać, jak kandydat postrzega problemy i jakimi metodami sobie z nimi radzi. O wykonanie zadania można poprosić przed pierwszą rozmową twarzą w twarz lub nawet w trakcie tej rozmowy. Pamiętajmy jednak o tym, żeby szanować czas kandydatów i nie tworzyć zbyt złożonego zadania.

Niezależnie, czy zdecydujemy się na zlecenie zadania, następny i najważniejszy etap to oczywiście rozmowa kwalifikacyjna, która może trwać nawet 2-3 godziny. W jej trakcie weryfikujemy wszelkie, zarówno miękkie, jak i te techniczne kompetencje kandydata. To na tym etapie musimy zdobyć komplet informacji, który pozwoli nam podjąć ostateczną decyzję. Należy uważać, by tok rozmowy nie wymykał się spod kontroli. Aby to się nie stało, dobrze jest mieć przygotowany scenariusz, który uwzględni szacunkowy czas, jaki potrzebny jest na każdą część rozmowy.

Po przeprowadzeniu rozmów z kandydatami, przychodzi oczywiście czas na podjęcie decyzji. Pamiętajmy przy tym, żeby brać pod uwagę wszelkie aspekty – od doświadczenia i umiejętności po dopasowanie kulturowe i zdolność komunikacji.

I na koniec, jako ostatni etap procesu rekrutacji uznać można przekazanie feedbacku osobom, które nie zostały wybrane na którymkolwiek z etapów. Nawet jeśli kandydat nie dostał propozycji pracy, sprawny przebieg rekrutacji i kilka słów podsumowania od rekrutera na koniec pozostawi dobre wrażenie i być może sprawi, że dana osoba będzie polecać firmę jako pracodawcę innym osobom. W przeciwnym wypadku, przez brak kontaktu z kandydatem możemy uzyskać zupełnie odwrotny efekt, a czasem nawet poważny problem employer brandingowy.

Zanim ropoczniesz proces rekturacji…

… Upewnij się, że masz przygotowaną strategię e-commerce. To z niej będzie wynikać, kogo tak naprawdę potrzebujesz do swojego zespołu.

Możesz rozważyć szkolenie i awans wewnętrzny pracownika, który wykazuje predyspozycje do kierowania sprzedażą internetową. Z naszą pomocą nasi konsultanci przeszkolili szereg specjalistów na skutecznych managerów a wspólnie z Zarządem i zespołem przygotowali strategię sprzedaży internetowej oraz procesy, którymi nowy ecommerce manager ma zarządzać i optymalizować.

Interim E-Commerce Manager – kiedy warto?

Jeżeli głównym problemem firmy jest przedłużający się brak rentowności, drastyczne spadki przychodów i zysków, a nawet widmo bankructwa warto rozważyć zatrudnienie tymczasowego menedżera e-commerce (interim ecommerce managera), który w ustalonym okresie np.: 6 miesięcy spróbuje postawić biznes internetowy na nogi. W Polsce nie ma dużej świadomości takich osób, a mogą dobrze sprawdzić w takich przypadkach.

Zatrudnienie interim e-commerce managera wymaga odpowiednich kompetencji i doświadczenia, ponieważ taka osoba musi szybko zdiagnozować problemy i wdrożyć skuteczne rozwiązania. Tymczasowy menedżer nie tylko usprawni istniejące procesy, ale także wniesie świeże spojrzenie na zarządzanie e-commerce.

Jeżeli chciałbyś omówić czy zatrudnienie interim ecommerce managera w Twoim przypadku może się sprawdzić, umów się z nami na Bezpłatną Konsultację – jeżeli rekrutacja takiego managera to będzie najlepsza koncepcja, nasz konsultant może podczas rozmowy doradzić, w jaki sposób podejść do skutecznego pozyskania takiej osoby na określony czas.

Jeżeli Twoje problemy lub wyzwania są jednak bliższe poukładaniu struktur, kampanii marketingowych, sprzedaży online oraz IT, warto rozważyć zatrudnienie e-commmerce managera w pełnym wymiarze, nawet o mniejszym doświadczeniu i go przeszkolić. Pomagamy w tych procesach, a ponadto uzupełniamy kompetencje właściciela, wspólnie przygotowujemy odpowiednie procesy w zakresie zarządzania sprzedażą internetową, a następnie pomagamy wydelegować odpowiedzialność za ich wdrożenie i optymalizacje do nowego e-commerce managera w pełnym wymiarze.