fbpx
Paweł Szymoniak
3 marca 2025

Budowa marketingu dystrybutora marek sportowych – case study 4Run

O firmie 4Run

Marek i Ada od lat są pasjonatami sportu.

Ich firma, 4Run, miała być czymś więcej niż tylko dystrybutorem marek sportowych – chcieli wprowadzać na polski rynek najlepsze produkty i budować wokół nich zaangażowaną społeczność.

Z jakim wyzwaniem zgłosiła się do nas firma 4Run?

Początkowy entuzjazm i dynamiczny rozwój sprawiły, że w krótkim czasie firma rozrosła się w kanale dystrybucyjnym, ale brak doświadczenia w marketingu online powodował niewykorzystany potencjał.

Zespół nie działał w uporządkowany sposób, decyzje marketingowe były podejmowane spontanicznie, a mimo rosnącego potencjału firmy, wyniki nie odzwierciedlały ambicji właścicieli. Zdali sobie sprawę, że potrzebują wsparcia, aby uporządkować działalność, wdrożyć strategię i stworzyć skuteczny zespół.

Potencjał sprzedażowy marki był jasny, zwłaszcza, że produkty zostały już doskonale zaadaptowane np. na rynku niemieckim i austriackim. Właściciele chcieli więc dowiedzieć się, co należy zrobić, by osiągnąć zamierzone efekty.

Po bezpłatnej konsultacji Marek i Ada szybko zdecydowali na skorzystanie z usługi warsztatu zerowego w celu oceny sytuację firmy i ustalenia, jakie kroki są konieczne, by wyprowadzić biznes na właściwe tory.

Warsztat Zerowy

Wyniki warsztatu zerowego doprowadziły nas do wielu dość radykalnych wniosków i jasne się stało, że w firmie musi dojść do niemałej rewolucji, by umożliwić realny i długotrwały rozwój.

Najważniejsze punkty dotyczyły takich kwestii, jak:

  • Brak kluczowych kompetencji zespołu w zakresie e-commerce
  • Brak wykorzystania potencjału marki
  • Brak narzędzi i procesów do mierzenia skuteczności prowadzonych działań
  • Nieskuteczne działania performance marketingowe
  • Brak struktury zespołu i jasnego podziału obowiązków
  • Brak skutecznego procesu rekrutacyjnego
  • Strona źle dostosowana pod kątem UX
  • Nieskuteczne działania agencji social media
  • Brak segmentacji klientów
Plan rozwoju

Za najważniejsze na samym początku uznaliśmy dwa tematy.

Po pierwsze, wprowadzenie porządku i struktury do działań e-commerce, nad którymi dotychczas nie było realnej kontroli i planowania. Ze strony właścicieli pojawiało się mnóstwo pomysłów, działania były często rozpoczynane, ale brakowało konsekwencji, mierzenia wyników i odpowiedniego podziału obowiązków.

Po drugie, zbudowanie skutecznego planu budowanie pozycji marki na rynku polskim. Wiedzieliśmy, że potencjał jest wielki i brak odpowiednich działań w tym zakresie znacznie spowalnia rozwój firmy.

Rozpoczęcie wdrożenia

Już po kilku tygodniach prac nad wprowadzeniem procesów eCommerce i nowej strategii, stawiane cele i KPI pozwoliły zweryfikować, że zatrudnionemu ówcześnie marketing managerowi brakowało odpowiednich kompetencji na tym stanowisku.

Podobnie zweryfikowaliśmy również pracę eCommerce managera, natomiast w tym przypadku postanowiono o tymczasowym kontynuowaniu współpracy.

W tym samym czasie zakończyliśmy też współpracę z agencją prowadzącą działania na social mediach.

Sytuacja ta zwróciła naszą uwagę na potencjalne wady samego procesu rekrutacyjnego. Wiedzieliśmy, że konieczne będzie zatrudnienie nowego marketing managera na stałe oraz w krótkim czasie także eCommerce managera.

Aby więc upewnić się, że tym razem uda się zatrudnić osoby o odpowiednim doświadczeniu i kompetencjach, pomogliśmy Adzie i Markowi w poszukiwaniach i samym procesie rekrutacyjnym.

Jako jeden z kluczowych punktów strategii e-commerce, uznaliśmy zatrudnienie osób na stanowiska:

eCommerce manager
marketing manager
content creator

Kolejne kroki

Wiedzieliśmy, że zanim uda się znaleźć i zatrudnić do firmy niezbędne osoby, minie trochę czasu. Zanim to się wydarzy, chcieliśmy wykonać jak najwięcej koniecznych działań z kategorii pracy u podstaw eCommerce.

Aby tego dokonać, wspólnie z kadrą zarządzającą zajęliśmy się budową struktury zespołu firmy, opracowaniem obowiązków, a następnie ustaliliśmy KPI dla konkretnych ról i obszarów działania.

W tym produktywnym czasie nasza konsultantka zajmowała budowaniem struktury zespołu i firmy, podziału obowiązków i kluczowych metod mierzenia KPI. Wprowadziliśmy też narzędzia do zarządzania czasem i zadaniami, mające zapewnić pełną przejrzystość zarówno nowo zatrudnionym osobom, jak i samym właścicielom.

Niezwykle istotne na tym etapie była pomoc samym właścicielom w ułożeniu ich pracy i pokazaniu, jak korzystać z nowo powstałych narzędzi, czy też metod mierzenia efektów poszczególnych osób w zespole.

Kolejną nie cierpiącą zwłoki potrzebą było opracowanie nowej strategii marki na naszym rynku.

Rozwój kompetencji

Zbudowana przez nas strategia uwzględniała duże ilości contentu, a więc rekrutacja na stanowisko content creatora była równie ważna, co e-commerce managera i marketing managera. Wiedzieliśmy, że do promocji takiej marki premium potrzebujemy osoby, która zrozumie jej charakter i ma przy tym doskonałe umiejętności tworzenia grafik i materiałów video.

Przygotowany i przeprowadzony przez naszą Konsultantkę proces rekrutacji przyniósł błyskawiczne efekty i już po kilku X tygodniach od warsztatu mieliśmy na pokładzie Kacpra – świetnego specjalistę, tworzącego masę zdjęć, grafik i rolek na naszą stronę i profile social media.

Kolejną osobą, która zasiliła zespół był marketing manager, który doskonale odnalazł się w swojej roli i po krótkim wprowadzeniu w stworzony system był w stanie samodzielnie zarządzać działaniami.

Sprawny zespół

Ostatecznym celem było zbudowanie doskonale działającego zespołu eCommerce oraz systemu, który pozwoli im sprawnie działać samodzielnie.

W momencie rozpoczęcia współpracy, w firmie zastaliśmy zaangażowanych właścicieli o dużych ambicjach i zespół, który nie jest w stanie realizować tych ambicji ze względu na brak doświadczenia – zwłaszcza na poziomie zarządzania e-commerce.

Obecny, stworzony z naszą pomocą zespół firmy to:

E-commerce manager
Marketing manager
Content creator

Dodatkowo, obok zespołu zaangażowanego wyłącznie w procesy e-commerce mamy świetnie przeszkolony zespół obsługi klienta, kilku przedstawicieli handlowych, a zewnętrznego wsparcia SEO dostarcza agencja, którą pomogliśmy zatrudnić.

Rezultaty

Dzięki naszemu wspraciu firma 4Run zyskała:

  • Lepszą organizację pracy – każdy członek zespołu zna swoje obowiązki i KPI.
  • Zwiększoną skuteczność działań marketingowych – lepsze targetowanie kampanii i lepiej zoptymalizowane kanały komunikacji.
  • Wzrost świadomości marek premium – wyraźna poprawa rozpoznawalności brandów na polskim rynku.
  • Lepszą jakość treści – profesjonalne materiały foto i video, skutecznie wspierające budowanie wizerunku.
  • Poprawę wskaźników sprzedaży – skuteczniejsze działania marketingowe przełożyły się na wzrost zainteresowania i konwersji.
Podsumowanie

Chociaż ponad roczna współpraca z Brooks ma swoje efekty w liczbach, jej najważniejszym rezultatem jest właśnie struktura i jej zrozumienie przez wszystkich członków zespołu z Adą i Markiem na czele.

To dzięki niej właściciele wiedzą, jakie zespół ma możliwości i jakie realne cele może przed nim postawić. Znają skuteczność prowadzonych działań i mogą łatwo podejmować decyzje, w co inwestować, a co zakończyć.

Dodatkowo, pełne zrozumienie sytuacji firmy dało im jasność w kwestii rekrutacji. Znając zasoby i potrzeby, znacznie łatwiej właścicielom ocenić precyzyjnie, kiedy i jakie osoby należy zatrudnić.

„Z pełnym przekonaniem polecam zespół konsultantów za niezwykłe wsparcie, jakie otrzymaliśmy przez ostatnie dwa i pół roku. Dzięki ich zaangażowaniu i profesjonalizmowi nasza firma przeszła ogromną transformację i dziś jesteśmy zupełnie nową „osobą” jako organizacja oraz nowymi ludźmi jako zespół. Konsultanci pomogli nam wdrożyć kluczowe procesy, które znacząco poprawiły naszą efektywność finansową, a także zrekrutować fantastyczny zespół, który stał się podstawą naszych działań.” Adriana Jaroszewska – Executive Managing Director (4Run Sp. z o.o. S.K.)

Zobacz, jak taki projekt mógłby wyglądać w Twojej firmie

W czasie konsultacji zapytamy Cię o aktualne wywania i powiemy, jak zrealizować aktualne cele.

Zamawiam konsultację telefoniczną
strategic mind