Marek i Ada od lat są pasjonatami sportu.
Ich firma, 4Run, miała być czymś więcej niż tylko dystrybutorem marek sportowych – chcieli wprowadzać na polski rynek najlepsze produkty i budować wokół nich zaangażowaną społeczność.
Początkowy entuzjazm i dynamiczny rozwój sprawiły, że w krótkim czasie firma rozrosła się w kanale dystrybucyjnym, ale brak doświadczenia w marketingu online powodował niewykorzystany potencjał.
Zespół nie działał w uporządkowany sposób, decyzje marketingowe były podejmowane spontanicznie, a mimo rosnącego potencjału firmy, wyniki nie odzwierciedlały ambicji właścicieli. Zdali sobie sprawę, że potrzebują wsparcia, aby uporządkować działalność, wdrożyć strategię i stworzyć skuteczny zespół.
Potencjał sprzedażowy marki był jasny, zwłaszcza, że produkty zostały już doskonale zaadaptowane np. na rynku niemieckim i austriackim. Właściciele chcieli więc dowiedzieć się, co należy zrobić, by osiągnąć zamierzone efekty.
Po bezpłatnej konsultacji Marek i Ada szybko zdecydowali na skorzystanie z usługi warsztatu zerowego w celu oceny sytuację firmy i ustalenia, jakie kroki są konieczne, by wyprowadzić biznes na właściwe tory.
Wyniki warsztatu zerowego doprowadziły nas do wielu dość radykalnych wniosków i jasne się stało, że w firmie musi dojść do niemałej rewolucji, by umożliwić realny i długotrwały rozwój.
Najważniejsze punkty dotyczyły takich kwestii, jak:
- Brak kluczowych kompetencji zespołu w zakresie e-commerce
- Brak wykorzystania potencjału marki
- Brak narzędzi i procesów do mierzenia skuteczności prowadzonych działań
- Nieskuteczne działania performance marketingowe
- Brak struktury zespołu i jasnego podziału obowiązków
- Brak skutecznego procesu rekrutacyjnego
- Strona źle dostosowana pod kątem UX
- Nieskuteczne działania agencji social media
- Brak segmentacji klientów
Za najważniejsze na samym początku uznaliśmy dwa tematy.
Po pierwsze, wprowadzenie porządku i struktury do działań e-commerce, nad którymi dotychczas nie było realnej kontroli i planowania. Ze strony właścicieli pojawiało się mnóstwo pomysłów, działania były często rozpoczynane, ale brakowało konsekwencji, mierzenia wyników i odpowiedniego podziału obowiązków.
Po drugie, zbudowanie skutecznego planu budowanie pozycji marki na rynku polskim. Wiedzieliśmy, że potencjał jest wielki i brak odpowiednich działań w tym zakresie znacznie spowalnia rozwój firmy.
Już po kilku tygodniach prac nad wprowadzeniem procesów eCommerce i nowej strategii, stawiane cele i KPI pozwoliły zweryfikować, że zatrudnionemu ówcześnie marketing managerowi brakowało odpowiednich kompetencji na tym stanowisku.
Podobnie zweryfikowaliśmy również pracę eCommerce managera, natomiast w tym przypadku postanowiono o tymczasowym kontynuowaniu współpracy.
W tym samym czasie zakończyliśmy też współpracę z agencją prowadzącą działania na social mediach.
Sytuacja ta zwróciła naszą uwagę na potencjalne wady samego procesu rekrutacyjnego. Wiedzieliśmy, że konieczne będzie zatrudnienie nowego marketing managera na stałe oraz w krótkim czasie także eCommerce managera.
Aby więc upewnić się, że tym razem uda się zatrudnić osoby o odpowiednim doświadczeniu i kompetencjach, pomogliśmy Adzie i Markowi w poszukiwaniach i samym procesie rekrutacyjnym.
Jako jeden z kluczowych punktów strategii e-commerce, uznaliśmy zatrudnienie osób na stanowiska:
eCommerce manager
marketing manager
content creator
Wiedzieliśmy, że zanim uda się znaleźć i zatrudnić do firmy niezbędne osoby, minie trochę czasu. Zanim to się wydarzy, chcieliśmy wykonać jak najwięcej koniecznych działań z kategorii pracy u podstaw eCommerce.
Aby tego dokonać, wspólnie z kadrą zarządzającą zajęliśmy się budową struktury zespołu firmy, opracowaniem obowiązków, a następnie ustaliliśmy KPI dla konkretnych ról i obszarów działania.
W tym produktywnym czasie nasza konsultantka zajmowała budowaniem struktury zespołu i firmy, podziału obowiązków i kluczowych metod mierzenia KPI. Wprowadziliśmy też narzędzia do zarządzania czasem i zadaniami, mające zapewnić pełną przejrzystość zarówno nowo zatrudnionym osobom, jak i samym właścicielom.
Niezwykle istotne na tym etapie była pomoc samym właścicielom w ułożeniu ich pracy i pokazaniu, jak korzystać z nowo powstałych narzędzi, czy też metod mierzenia efektów poszczególnych osób w zespole.
Kolejną nie cierpiącą zwłoki potrzebą było opracowanie nowej strategii marki na naszym rynku.
Zbudowana przez nas strategia uwzględniała duże ilości contentu, a więc rekrutacja na stanowisko content creatora była równie ważna, co e-commerce managera i marketing managera. Wiedzieliśmy, że do promocji takiej marki premium potrzebujemy osoby, która zrozumie jej charakter i ma przy tym doskonałe umiejętności tworzenia grafik i materiałów video.
Przygotowany i przeprowadzony przez naszą Konsultantkę proces rekrutacji przyniósł błyskawiczne efekty i już po kilku X tygodniach od warsztatu mieliśmy na pokładzie Kacpra – świetnego specjalistę, tworzącego masę zdjęć, grafik i rolek na naszą stronę i profile social media.
Kolejną osobą, która zasiliła zespół był marketing manager, który doskonale odnalazł się w swojej roli i po krótkim wprowadzeniu w stworzony system był w stanie samodzielnie zarządzać działaniami.
Ostatecznym celem było zbudowanie doskonale działającego zespołu eCommerce oraz systemu, który pozwoli im sprawnie działać samodzielnie.
W momencie rozpoczęcia współpracy, w firmie zastaliśmy zaangażowanych właścicieli o dużych ambicjach i zespół, który nie jest w stanie realizować tych ambicji ze względu na brak doświadczenia – zwłaszcza na poziomie zarządzania e-commerce.
Obecny, stworzony z naszą pomocą zespół firmy to:
E-commerce manager
Marketing manager
Content creator
Dodatkowo, obok zespołu zaangażowanego wyłącznie w procesy e-commerce mamy świetnie przeszkolony zespół obsługi klienta, kilku przedstawicieli handlowych, a zewnętrznego wsparcia SEO dostarcza agencja, którą pomogliśmy zatrudnić.
Dzięki naszemu wspraciu firma 4Run zyskała:
- Lepszą organizację pracy – każdy członek zespołu zna swoje obowiązki i KPI.
- Zwiększoną skuteczność działań marketingowych – lepsze targetowanie kampanii i lepiej zoptymalizowane kanały komunikacji.
- Wzrost świadomości marek premium – wyraźna poprawa rozpoznawalności brandów na polskim rynku.
- Lepszą jakość treści – profesjonalne materiały foto i video, skutecznie wspierające budowanie wizerunku.
- Poprawę wskaźników sprzedaży – skuteczniejsze działania marketingowe przełożyły się na wzrost zainteresowania i konwersji.
Chociaż ponad roczna współpraca z Brooks ma swoje efekty w liczbach, jej najważniejszym rezultatem jest właśnie struktura i jej zrozumienie przez wszystkich członków zespołu z Adą i Markiem na czele.
To dzięki niej właściciele wiedzą, jakie zespół ma możliwości i jakie realne cele może przed nim postawić. Znają skuteczność prowadzonych działań i mogą łatwo podejmować decyzje, w co inwestować, a co zakończyć.
Dodatkowo, pełne zrozumienie sytuacji firmy dało im jasność w kwestii rekrutacji. Znając zasoby i potrzeby, znacznie łatwiej właścicielom ocenić precyzyjnie, kiedy i jakie osoby należy zatrudnić.
„Z pełnym przekonaniem polecam zespół konsultantów za niezwykłe wsparcie, jakie otrzymaliśmy przez ostatnie dwa i pół roku. Dzięki ich zaangażowaniu i profesjonalizmowi nasza firma przeszła ogromną transformację i dziś jesteśmy zupełnie nową „osobą” jako organizacja oraz nowymi ludźmi jako zespół. Konsultanci pomogli nam wdrożyć kluczowe procesy, które znacząco poprawiły naszą efektywność finansową, a także zrekrutować fantastyczny zespół, który stał się podstawą naszych działań.”