Jednym z najważniejszych pytań w biznesie jest “Czy wiem, na ile stać mój zespół?”
Czy mogę osiągnąć wyznaczone cele ze swoim obecnym zespołem?
Takie właśnie pytanie zadawał sobie Tomek Sajewski z Centrum Rozwoju Personalnego – platformy oferującej bardzo szeroką gamę kursów online.
Kim jest klient?
Centrum Rozwoju Personalnego to platforma edukacyjna operująca w modelu sklepu internetowego. W ofercie CRP znajduje się ponad 100 kursów w 10 kategoriach – od marketingu i psychologii po rozmaite kursy stanowiskowe. W ciągu niespełna 10 lat działalności, z kursów naszego klienta skorzystało ponad 50000 osób.
Jako właściciel firmy, Tomek miał świadomość o dużym potencjale swoich digitalowych produktów, jednak czuł, że nie ma odpowiednich narzędzi i procesów, które pozwoliłyby mu oceniać pracę zespołu.
Dodatkowo, chciał on zmaksymalizować skuteczność kampanii performance marketingowych i również potrzebował pomocy w analizie obecnych działań i opracowaniu skutecznego planu długoterminowego.
Ze względu na brak kadry menedżerskiej wewnątrz firmy, Tomek zdecydował, że najlepszym sposobem na rozwiązanie tych problemów będzie skorzystanie z pomocy zewnętrznych ekspertów. Tak właśnie trafił na Strategic Mind i rozpoczął współpracę od bezpłatnej konsultacji z naszą ekspertką.
Nie ma mowy o wynikach, jeśli zespół nie ma jasnych celów i nie współpracuje
Podczas wstępnego warsztatu udało nam się potwierdzić część obaw Tomka, jednak zauważyliśmy też kilka innych problemów, które również stał na drodze rozwoju firmy.
Chociaż zespół składał się zaledwie z kilku osób, szybko zauważyliśmy, że brakuje mu odpowiedniej struktury i komunikacji. Nie było jasno określonego podziału obowiązków, celów i metod mierzenia efektów. Obawy Tomka były pod tym względem słuszne. Taka sytuacja stanowi zawsze olbrzymi bloker z perspektywy jakichkolwiek innych działań, więc pracę nad strukturą zespołu ustawiliśmy jako najwyższy priorytet.
Wiele do życzenia pozostawiały także kluczowe dla firmy kampanie performance i także tutaj nie było mowy o rozwiązaniu tego problemu w obecnych warunkach. Brakowało też procesowego podejścia w działaniach marketingowych i stałej analizy wyników. Co więcej, zespołowi brakowało odpowiednich kompetencji w tym zakresie, więc musieliśmy podjąć decyzję, jak rozwiązać ten problem, wybierając najlepszą drogę – szkolenie zespołu, rekrutację lub skorzystanie ze wsparcia agencji.
Szlifowanie diamentowego zespołu
Kluczowym krokiem w tym procesie była poprawa komunikacji pomiędzy działami. Chcieliśmy upewnić się, że wszyscy mają jasno ustalone cele i wiedzą doskonale, jakie role i obowiązki mają pozostałe osoby.
Wprowadziliśmy narzędzia do mierzenia efektywności, by móc lepiej analizować pracę zespołu, identyfikować na bieżąco wąskie gardła i szybko eliminować problemy z efektywnością. Dodatkowo, pomogliśmy każdej osobie zoptymalizować pracę wykorzystując MIRO i wdrażając autorskie narzędzia, by maksymalnie wykorzystać potencjał zespołu.
Niezwykle istotne dla wszystkich było również wprowadzenie cotygodniowych spotkań, które zapewniły odpowiedni przepływ informacji i dały szansę na zaznaczenie potrzeb między działami.
Analizując pracę wszystkich członków zespołu, ustaliliśmy też, że jedna z osób pracujących zdalnie nie wykonuje swoich obowiązków i spędza znacznie mniej czasu na pracy, niż powinna. Pomimo istotnej roli, pomogliśmy Tomkowi podjąć trudną decyzję o zakończeniu współpracy.
Optymalizacja performance marketingu i udany headhunting wewnątrz firmy
Dzięki analizie produktów, konkurencji, a także całej historii działań performance marketingowych, ustaliliśmy, że jest w tej sferze bardzo duże pole do poprawy. Już kilka wstępnych optymalizacji pomogło nam poprawić ROAS z zakresu 0,5-2 na min. 4,5 do 10 – w zależności od kampanii.
Chcieliśmy zapewnić, aby zmiany te były trwałe, jednak przede wszystkim zależało nam, by zespół Tomka był w stanie samodzielnie budować dalszy rozwój tego kluczowego obszaru.
Zajmująca się projektem ekspertka wykorzystała swoje oko do talentu i dostrzegła duży potencjał w jednej z członkiń zespołu Tomka – Mariannie. Za zgodą właściciela przeprowadziliśmy szkolenie z narzędzi Meta oraz Google Ads, co w rezultacie dało firmie nową, bardzo uzdolnioną specjalistkę.
Szybko stało się dla nas jasne, że Marianna jest gotowa, by rozwijać kolejne obszary marketingowe, więc zaraz po opanowaniu performance marketingu zdecydowaliśmy, by przeprowadzić z nią także szkolenie menedżerskie. Po około 6 miesiącach intensywnej współpracy, Centrum Rozwoju Personalnego zyskało nową menedżerkę bez wydawania grosza na rekrutację. Tak sam proces wspomina Marianna:
Ostatnie sześć miesięcy były dla mnie bardzo znaczące, ponieważ wkroczyłam na stanowisko Performance Manager. W tym czasie, pod przewodnictwem Joanny, nauczyłam się strategicznie planować i tworzyć kampanie w mediach społecznościowych oraz przygotowywać odpowiednie treści. Joanna była dla mnie dużym wsparciem, zapoznając mnie z narzędziami niezbędnymi do działań promocyjnych, które pomogły w osiąganiu celów sprzedażowych, wizerunkowych i marketingowych.
Dzięki Joannie nauczyłam się również mierzyć wskaźniki marketingowe i na ich podstawie optymalizować kampanie, co pozwoliło nam osiągnąć lepsze wyniki. Joanna pomogła mi także opanować zarządzanie budżetem marketingowym oraz podejmowanie strategicznych decyzji marketingowych, opierając się na sezonowości, trendach branżowych i analizie konkurencji.
Projekt w liczbach
Poznaj wyniki case study
awans specjalisty na menedżera marketingu
prognozowanego rocznego przychodu
zajęło nam wypracowanie wzrostu przychodów
E-commerce gotowy na długoterminowy rozwój
Chociaż zespół Tomka zmniejszył się o osobę, firma jako całość zyskała na niemal każdej płaszczyźnie. Przez 9 miesięcy współpracy udało nam się wprowadzić tę tak potrzebną strukturę i synergię pracy w zespole, a pracownicy zyskali mnóstwo niezwykle cennych kompetencji.
Nie bylibyśmy jednak sobą, gdybyśmy nie pochwalili się samymi liczbami.
- CAC w przedziale od 35 do 40 zł (w zależności od kanału paid)
- Stabilny ROAS na poziomie 4
- CR na sklepie na poziomie 3,9%
- Wypracowanie w ciągu 6 miesięcy (liczone od wdrożenia wspólnie wypracowanej strategii) 91% wartości przychodu za ubiegły rok, a sezon wysoki dopiero przed Klientem! ?
Kontynuując pracę w ramach opracowanej strategii i zbudowanych kompetencji Klient ma realną szansę zrealizować większy niż prognozowany wzrost przychodów rok do roku aż o 200%.
Współpraca z Strategic Mind pomogła nam w ukierunkowaniu naszych głównych celów. Rozpoznaliśmy nasze silne strony i odpowiednio je zagospodarowaliśmy. Jeżeli szukasz sposobu na określenie swojej strategii to współpraca ze Strategic Mind to odpowiedni wybór.