fbpx
@pawel.szymoniak
14 kwietnia 2023

Agencja reklamowa w dobie automatyzacji i AI – czy nadal warto korzystać z jej usług?

Egzekucja| Marketing| Reklama|

Czy w dobie automatyzacji i AI, współpraca z agencją reklamową ma jeszcze sens?

W ostatnim czasie nie sposób uniknąć informacji na temat sztucznej inteligencji (AI). Codziennie pojawiają się nowe artykuły i wpisy na mediach społecznościowych, opisujące różne możliwości, jakie oferują narzędzia takie jak Chat GPT, Jasper czy Mid Journey. Wraz z nimi pojawiają się również nowe sposoby wykorzystania AI w marketingu czy sprzedaży i trzeba przyznać, że wiele z nich jest w stanie ułatwić nam pracę. Zwłaszcza te rozwiązania, które przyspieszają powtarzalne zadania, nie wymagające wysokich kompetencji.

Warto także wspomnieć, że niedawno największe systemy reklamowe, takie jak Google i Facebook, wprowadziły automatyczne rozwiązania, takie jak kampanie Performance Max w Google i Advantage + na Facebooku, o których pisaliśmy w artykule https://www.strategicmind.pl/jak-reklamowac-sklep-internetowy-bez-agencji/.

Z uwagi na silną automatyzację systemów reklamowych i rozwój AI, możemy zaryzykować stwierdzenie, że stajemy przed kolejną rewolucją przemysłową, zwłaszcza w obszarze marketingu i sprzedaży.

Potrzeby współczesnego E-commercu

W wyniku szybkiego rozwoju technologii i dużej automatyzacji, zmieniają się potrzeby dotyczące współpracy z agencjami reklamowymi. Wraz z coraz większą automatyzacją reklam, tradycyjny model współpracy oferowany przez agencje, staje się coraz mniej skuteczny. W szczególności branża e-commerce, charakteryzująca się wysoką dynamiką zmian, wymaga od nas nieustannej nauki i kreatywności w podejściu do sprzedaży i marketingu.

Będąc szczerym, obecnie łatwiej jest niż kiedykolwiek wcześniej, przeprowadzić kampanię reklamową na własną rękę, korzystając z dostępnych narzędzi. Firmy mają do dyspozycji wiele platform, takich jak Facebook Ads czy Google Ads, które oferują automatyczne rozwiązania i pozwalają na przeprowadzenie skutecznej kampanii reklamowej w krótkim czasie i przy niskich kosztach.

Dlatego coraz więcej firm zaczyna zauważać, że nie potrzebują agencji reklamowych, które oferują tylko ustawianie reklam, bez wkładu w strategię lub rozwój innych obszarów. Firmy oczekują od agencji kompleksowych usług marketingowych, które pozwolą na osiągnięcie celów biznesowych.

W kontekście zwiększonej automatyzacji reklam, samo ustawienie reklamy stało się prostsze i mniej wymagające. Obecnie istotniejsze staje się doradztwo, które pozwala na wspólne stworzenie kompleksowej strategii marketingowej, skoncentrowanej na potrzebach danej firmy. Agencje reklamowe, które nie są w stanie dostosować się do tych zmian i nie oferują kompleksowych usług, mogą okazać się niepraktyczne dla wielu firm, które wolą działać na własną rękę lub szukać bardziej innowacyjnych rozwiązań.

Automatyzacja reklam, a rosnące koszty marketingu

Rosnące koszty marketingowe to zjawisko, z którym boryka się wiele firm w obecnych czasach. Jednym z głównych czynników takiego stanu rzeczy jest zwiększająca się konkurencja na wielu

rynkach, co z reguły prowadzi do konieczności inwestowania w bardziej agresywną i skuteczną promocję. Firmy muszą stawiać czoła konkurencji, która również inwestuje w marketing, co prowadzi do wzrostu cen reklam i narzędzi marketingowych.

Innym ważnym czynnikiem wpływającym na rosnące koszty marketingowe jest niepewność gospodarcza w Europie. Wojny, pandemia, zmiany polityczne, a także rosnąca inflacja powodują, że przedsiębiorstwa muszą podejmować dodatkowe wysiłki, aby utrzymać swoją pozycję na rynku. Jednocześnie, konieczność przeprowadzania restrukturyzacji, cięcia kosztów i oszczędzania często skutkuje mniejszym budżetem na działania marketingowe. W takiej sytuacji firmy muszą wybierać pomiędzy inwestycjami w marketing, a oszczędnościami, co nie zawsze jest łatwe.

W obliczu tego wszystkiego, jednym z rozwiązań, które może pomóc firmom w radzeniu sobie z rosnącymi kosztami, jest automatyzacja reklam. Narzędzia takie jak Google Ads czy Facebook Ads oferują coraz bardziej zaawansowane rozwiązania automatyzacji, które pozwalają na zoptymalizowanie kosztów kampanii, a czasami nawet osiągnięcie lepszych wyników.

Co więcej, dzięki automatyzacji, firmy mogą zaoszczędzić czas i zasoby, które wcześniej musiały poświęcać na manualne ustawianie reklam i analizę wyników. W ten sposób mogą skupić się na tworzeniu lepszych strategii marketingowych, rozwijaniu innych obszarów działalności i osiąganiu większych celów biznesowych.

Automatyzacja to nie zawsze niższe koszty

Automatyzacja reklam może znacznie usprawnić proces planowania i realizacji kampanii, zwłaszcza w przypadku działań nastawionych na sprzedaż produktów w oparciu o katalogi produktów. Dostępne rozwiązania automatyczne w systemach reklamowych, a także zewnętrzne oprogramowania do analizy wyników kampanii, mogą znacznie zwiększyć efektywność działań reklamowych. Dzięki nim firmy mogą precyzyjniej kierować reklamy do odpowiedniej grupy odbiorców, mierzyć skuteczność kampanii oraz łatwiej przeprowadzać testy A/B.

Jednakże, przedsiębiorstwa nie powinny traktować automatyzacji reklam jako rozwiązania na wszystkie problemy związane z marketingiem. Inwestycja w zewnętrzne narzędzia i technologie może być kosztowna, a trzeba jeszcze pamiętać, że skuteczność działań nie zależy tylko od samej kampanii. Firmy muszą więc dokładnie rozważyć swoje wydatki na marketing i szukać efektywnych rozwiązań, które pozwolą osiągnąć zamierzone cele biznesowe, przy jednoczesnym zachowaniu kontroli nad kosztami.

Warto też wspomnieć, że wiele obecnych rozwizań, szczególnie jeśli chodzi o wykorzystanie sztucznej inteligencji, jest wciąż w fazie testów. Ponadto, ich specyfika sprawia, że nie każde przedsiębiorstwo będzie w stanie skorzystać z nich w pełni, co może stanowić dodatkowy koszt dla firmy.

Firmy, które chcą inwestować w automatyzację procesów marketingowych powinny przede wszystkim dokładnie przeanalizować swoje potrzeby oraz cel, jakie chcą osiągnąć dzięki takiemu rozwiązaniu. Następnie powinny zbadać dostępne na rynku narzędzia oraz technologie i wybrać te, które będą w stanie w pełni zaspokoić ich potrzeby. W przypadku wykorzystania sztucznej inteligencji, istotne jest również dopasowanie jej do specyfiki danej branży oraz rynku, co może wymagać dodatkowych nakładów finansowych.

Czy współpraca z agencją reklamową wciąż ma sens?

W dobie automatyzacji i rozwoju sztucznej inteligencji wielu przedsiębiorców zadaje sobie pytanie, czy współpraca z agencją reklamową jest wciąż potrzebna. Odpowiedź na to pytanie zależy od konkretnych potrzeb i celów każdej firmy. Jednakże, pomimo automatyzacji i AI, agencje reklamowe wciąż mają wiele do zaoferowania.

Przede wszystkim, na ten moment nie wszystko da się jeszcze zautomatyzować i nadal obsługa wielu systemów reklamowych wymaga ręcznej pracy. Zwłaszcza jeśli oferujemy produkt, który uwzględnia złożoną ścieżkę użytkowników i wymaga od nas strategii omnichannel lub po prostu realizujemy złożoną strategię i potrzebujemy wielu różnych kompetencji.

Ponadto, agencje reklamowe posiadają specjalistyczną wiedzę i doświadczenie w dziedzinie reklamy i marketingu, co pozwala im na zaproponowanie niestandardowych strategii promocyjnych, które pełnią coraz większą rolę we współczesnym marketingu.

Dodatkowo, agencje reklamowe często są na bieżąco z najnowszymi trendami w branży reklamowej i marketingowej, co pozwala im na wykorzystanie najnowszych narzędzi i technologii do swoich działań.

Agencje reklamowe często też oferują komplementarne usługi takie jak projektowanie graficzne, tworzenie materiałów wideo czy analiza danych. Dzięki temu mogą zaproponować kompleksowe rozwiązania reklamowe, które wspierają biznes w wielu obszarach.

Kiedy skorzystać z automatyzacji reklam?

Myśląc o automatyzacji często myślimy o przyspieszeniu pewnych procesów lub uzyskaniu wyższej efektywności. Jednym z przykładów, kiedy warto skorzystać z automatyzacji reklam, jest sytuacja, gdy firma ma duży wolumen reklam, a ręczne zarządzanie nimi staje się trudne lub niemożliwe. Innymi słowy, im większa liczba reklam, tym większe szanse, że automatyzacja przyniesie korzyści. Warto również zwrócić uwagę, czy reklamy są prowadzone w wielu kanałach, co jeszcze bardziej komplikuje ręczne zarządzanie nimi.

W branży ecommerce automatyzacja reklam może być szczególnie korzystna, szczególnie w przypadku sklepów internetowych o dużej liczbie produktów. W takiej sytuacji ręczne zarządzanie kampaniami reklamowymi może być bardzo czasochłonne i kosztowne. Automatyzacja pozwala na skuteczne zarządzanie wieloma kampaniami jednocześnie, co zwiększa szanse na zwiększenie sprzedaży i zysków.

Kolejnym przykładem może być chęć przeprowadzania testów sprzedaży naszych produktów na rynkach zagranicznych bez generowania dużych kosztów obsługi. Ekspansja zagraniczna jest bardzo złożonym tematem i w przypadku chęci rozpoczęcia sprzedaży na innym rynku musimy wziąć pod uwagę wiele aspektów. Jednakże, jeśli oferujemy konkurencyjne produkty, a sam proces zakupu nie jest złożony, bazując na kampaniach produktowych możemy w dosyć szybki i co ważne, automatyczny sposób zweryfikować potencjał na danym rynku.

Innym przykładem, kiedy warto rozważyć może być sytuacja w której dysponujemy małym budżetem marketingowy. W takim przypadku można skorzystać z automatycznych form reklamowych, nie generując kosztów wynikających z obsługi systemu. Wymaga to jednak od nas odpowiednich kompetencji i doświadczenia w obsłudze narzędzi oferujących rozwiązania automatyzujące reklamy.

Pamiętajmy, że stosowanie narzędzi automatyzujących reklamy, to jedynie jeden z elementów strategii marketingowej i nie zawsze gwarantuje sukces kampanii.

Przykłady automatyzacji reklam w branży E-commerce

Oto kilka przykładów zastosowania automatyzacji reklam w branży ecommerce:

1. Kampanie dynamiczne: w zasadzie wszystkie systemy reklamowe oferują już reklamę bazującą na feedzie produktowym. Przy odpowiedniej optymalizacji feedu i odpowiedniej segmentacji produktów, jesteśmy w stanie automatycznie promować wszystkie nasze obecne i nowe produkty beż większej ingerencji w kampanie reklamowe. Jest to idealne rozwiązanie dla sklepów z dużą liczbą produktów, ponieważ pozwala na automatyczne tworzenie reklam produktowych bez konieczności ręcznego dodawania każdego produktu do kampanii.

2. Remarketing: kampanie produktowe to również remarketing. W zależności od kanału sprzedaży, możemy postawić na remarketing dynamiczny lub statyczny. W obu przypadkach jesteśmy w stanie wdrożyć automatyzacje, które w zależności od określonego warunku (np. porzucony koszyk), będę emitować reklamy naszych produktów.

3. Cross-sell i upsell: automatyzacja reklam pozwala na łatwe i szybkie tworzenie kampanii reklamowych związanych z cross-sell i upsell, czyli oferowaniem użytkownikowi produktów dodatkowych lub lepszych, które uzupełnią jego zakupy. Co prawda taki mechanizm często wykorzystywany jest na samej stronie z produktem, jednakże przy odpowiednim wolumenie ruchu, jesteśmy w stanie wykorzystać go również w różnych systemach reklamowych.

Podsumowanie

Zastosowanie automatyzacji działań reklamowych może przynieść wiele pozytywnych efektów, takich jak zoptymalizowanie kosztów i uzyskanie lepszych wyników. Jednak, kluczowe znaczenie ma indywidualna specyfika biznesu, jego celów oraz kompetencji zespołu.

Współpraca z agencją reklamową w dalszym ciągu może być istotna, ale musi być odpowiednio dostosowana do aktualnych potrzeb i wyzwań. Finalnie, automatyzacja powinna być wykorzystywana przez każdego, jednak stopień jej zastosowania powinien być dobrze przemyślany.

Warto pamiętać o możliwych zagrożeniach, takich jak utrata kontroli nad reklamą czy obniżenie zaangażowania i lojalności klientów. W związku z tym, utrzymanie równowagi między automatyzacją a osobistym podejściem do klientów jest kluczowe w tworzeniu skutecznej strategii reklamowej.