fbpx
@pawel.szymoniak
31 maja 2022

Wzrost sprzedaży w sklepie internetowym Retail B2C – Case Study Europ24

Europ24 to przedsiębiorstwo z województwa mazowieckiego, które specjalizuje się w sprzedaży drobnego sprzętu AGD oraz akcesoriów i przyborów kuchennych. Marka jest obecna na rynku już blisko 17 lat i stale szuka okazji do wzrostu – niedawno rozszerzyła swój asortyment także o wyposażenie dla całego domu. Właściciele mieli świadomość, że firma ma duży i jeszcze nie w pełni wykorzystany potencjał do rozwoju i wzrostu sprzedaży. Nieco ponad rok temu skontaktowali się z nami, powierzając nam zadanie wsparcia europ24 w ułożeniu procesów i nakreślenia kierunku zmian.

Problem / Wyzwanie

Otwarcie biznesu w małym mieście ma swoje niepodważalne plusy (wiąże się choćby z niższymi kosztami utrzymania), jednak w późniejszych etapach może spowalniać lub całkowicie zablokować dalszy progres. Wynika to z ograniczonych zasobów ludzkich i merytorycznych – bezpośredni dostęp do specjalistów oraz fachowej wiedzy jest znacznie trudniejszy niż w dużych miastach.

Firma stanęła więc w obliczu ogromnego wyzwania – chciała zwiększyć swoje zasięgi i wyniki sprzedaży, jednak najpierw musiała uporać się z bieżącymi przeszkodami – także i tymi, których przed rozpoczęciem współpracy ze Strategic Mind nie była świadoma.

Strategia

W tym miejscu historii pojawiamy się my, wraz z naszym największym atutem – podejściem strategicznym, kompetencjami niezbędnymi do przeprowadzenia europ24 przez meandry zmian i nakreślenia dalszych planów rozwoju i edukacji zespołu.

Bariery lokalizacyjne to tylko część większego obrazu. Do pełnego zrozumienia sytuacji w jakiej znalazł się klient przeprowadziliśmy dokładną analizę biznesu, która dotyczyła:

  • osiąganych wyników sprzedażowych
  • statystyk ruchu w sieci oraz SEO
  • działań i strategii konkurencji
  • badania użytkowników
  • struktur, procedur i procesów, które obowiązywały w firmie

Pierwszym i podstawowym problemem, który wyłonił się z tej układanki, było niewielkie zróżnicowanie źródeł ruchu sprzedażowego. Co więcej, szybko odkryliśmy, że potencjał reklam nie był w pełni wykorzystany. Dotychczasowe działania firmy na polu marketingowym nie wynikały z konkretnej strategii, a raczej bazowały na przeczuciach i intuicji. Jednak to zdecydowanie za mało, aby uzyskać wysoką efektywność w biznesie.

Kolejnym odkryciem była współpracy europ24 z zewnętrznymi agencjami (dot. reklam, social mediów, marketing automation). W relacjach tych brakowało jasnych KPI, a nasz klient nie miał odpowiednich narzędzi do kontroli i rozliczania biznesowych partnerów.

Ostatni i zarazem kluczowy element, który wymagał większej uwagi, dotyczył wiedzy klienta z zakresu e-commerce. Z naszej analizy wynikało, że części wyzwań firma mogła sprostać błyskawicznie. Warunkiem do tego było  przejście odpowiedniego szkolenia z tajników sprzedaży internetowej.

Taktyka

Skoro zgodnie udało nam się wyznaczyć pierwsze cele, nie pozostało nam nic innego jak przystąpić do działania.

Na pierwszy ogień poszły relacje z agencjami, którym postawiliśmy konkretne cele i stworzyliśmy procedury do ich egzekwowania. Dzięki temu klient zobaczył, który outsourcing jest naprawdę wartościowy, a który zwyczajnie zbędny. W połączeniu z odpowiednim szkoleniem (np. z SEO, marketing automation, facebook ads) europ24 zrezygnował z nieopłacalnych kontraktów, a następnie zaczął samodzielnie realizować większość uprzednio oddelegowanych zadań.

Następnie zajęliśmy się dywersyfikacją źródeł ruchu:

  • uruchomiliśmy dodatkowe kanały,
  • zbudowaliśmy zewnętrzny zespół ekspertów z SEO. Mimo, że projekt jest na bardzo wczesnym etapie, to dynamicznie zwiększa swój udział w przychodach sklepu
  • rozpoczęliśmy współpracę sieciami afiliacyjnymi oraz pomogliśmy stworzyć odpowiednie zasady współpracy. Tym samym wyeliminowaliśmy wszystkie potencjalne zagrożenia, już na etapie podpisania umowy, a nowi partnerzy mają jasno wyznaczone cele – pozyskanie nowego ruchu i nowej sprzedaży;

W międzyczasie dostrzegliśmy dodatkowe okazje do wzrostu i usprawnień. Przykładem może być newsletter, który zoptymalizowaliśmy zarówno pod względem estetycznym, jak i jakościowym. W rezultacie klienci europ24 raz w tygodniu otrzymują przyjazną i elegancką gazetkę z treściami poradnikowymi oraz aktualnymi promocjami.

Początek nowej historii

Od początku naszej rocznej współpracy klient odnotował cykliczny wzrost sprzedaży. Jest to skok na tyle znaczący, że europ24 podjął decyzję o zwiększeniu powierzchni magazynowej. Nie spoczywamy jednak na laurach i wspólnie planujemy dalsze działania, które wynikają z obranej strategii i zaprojektowanej przez naszą firmę taktyki.

Pomimo obszernych i ambitnych planów na przyszłość możemy z czystym sumieniem stwierdzić, że dotychczasowe postępy, jakie sklep poczynił pod naszym okiem, są imponujące. Klient zyskał ogromny zastrzyk fachowej wiedzy, przez co wiele procesów może realizować samodzielnie.

Taki obrót spraw jest dla nas doskonałą miarą sukcesu tego projektu, a osiągane przez klienta wyniki napawają nas dumą i ekscytacją w perspektywie dalszej współpracy.

Podjęcie decyzji o współpracy nie było łatwe, ale za rekomendacją zaufanych osób podjąłem ją. Jak na tamte czasy była to decyzja odważana, gdyż wiązała się z przekazaniem pewnych kompetencji do Strategicmind.  Z perspektywy czasu, uważam że było warto, skorzystałem z okazji przesuwając się na inny poziom. Inwestycja zwróciła się, dzięki Przemek i Paweł. Adam Gierek – sklep Europ24.pl

Stwórzmy wspólnie case study sklepu internetowego, który prowadzisz!

Umów się z nami na bezpłatną 30-minutową konsultację, w której omówisz wyzwania przed którym stoi Twoja firma. Pracujemy z ambitnymi markami nad rozwojem i skalowaniem biznesów internetowych.

Napisz do nas