Z szeregiem naszych Klientów, zastanawiamy się wspólnie jak zacząć działać w tym okresie. W Strategic Mind jesteśmy zwolennikami pracy ze strategią, która pomaga w tak trudnym czasie, szczególnie tym ecommerce, które sprzedają produkty bez których możemy funkcjonować (moda, szczególnie premium, obuwie, sprzęt sportowy, kosmetyki, sprzęt specjalistyczny).

Taktyki, które poniżej przedstawiam wynikają z dobrze ułożonej strategii, której większości małych i średnich sklepów brakuje. Te pomysły nie zaburzają marketingu do góry nogami, naturalnie wynikają z taktyk sklepu.

Zajmij się kwestiami ważnymi, nie pilnymi – jak każdy kryzys kiedyś się skończy. Jeżeli dochodzisz do wniosku, że wydawanie dużych budżetów nie jest kluczowe w Twojej branży, zadbaj o kwestie ważne, na które nigdy nie masz czasu, goniąc codziennie za bieżączką. Nie osiągniesz wzrostu r/r, prawdopodobnie będziesz w tym samym miejscu, a być może zanotujesz stratę w sprzedaży. Nie mamy nad tym kontroli, na pewnym etapie. Mamy za to kontrolę nad tym co zrobić z kwestiami, na które nie miałeś do tej pory czasu. Nie chcesz wysyłać pracowników na urlop (choć za chwilę prawdopodobnie będziesz zmuszony, lub zmienisz im charakter pracy na zdalną) zaplanuj im działania związane z

– poprawą Twojego sklepu

– napisaniem zaległych artykułów na bloga

– dodaniem unikalnych opisów

– poprawą title/meta description

– segmentacją bazy e-mail

– zadbaniem o wdrożenie zaległych audytów seo, sem, cro, ux, szczególnie tych które nie wymagają inwestycji

To działania, które nie będą miały wpływu na sprzedaż, szczególnie w takim okresie, ale będą kluczowe w dłuższej perspektywie. Łatwiej się podnieść z łóżka po wypadku, z solidnie przepracowaną rehabilitacją, bez mocnych treningów w jej trakcie. Nie naciskaj na sprzedaż, naciskaj na zaangażowanie i ruch klientów w sklepie. Przecież i tak siedzą przed smartfonami i komputerami.

Naucz się pracować z Twoimi klientami zdalnie

Do tej pory sprzedaż opierałeś na bezpośrednim kontakcie z klientami? To świetny czas pokazać im Twój ecommerce, oraz nauczyć ich np.: za pomocą live chat i telefonu obsługi Twojego sklepu. Zadbaj o klientów, którzy odwiedzają Twój serwis, będzie ich mniej, ale mogą mieć większą motywację do zakupów. Tych którzy przyszli poczytać, bo znudził im się już Netflix nie naciskaj do zakupów.

Przeanalizuj Twój biznes. Masz więcej czasu na analizę tego co robiłeś w ostatnim czasie,

– sprawdź piksele konwersji

– integrację z Google Analitycs

– przeanalizuj zaległe sesje nagrań z Twojego hotjar’a

– zadbaj o listy remarketingowe

– stwórz checklistę, która zawiera wszystkie elementy strony, które lubią nie działać np.: koszyk, realizacja zamówienia, formularze kontaktowe i wprowadź politykę ciągłego analizowania – always on – nie ma nic gorszego niż utracony klient w takim czasie, bo sklep nie działał prawidłowo

– sprawdź koszty, które ponosisz, większość nie będzie istotna jak pozyskiwanie nowych klientów, skup się na pozyskanych i powracających, którzy w trudnych czasach wybierają sprawdzone sklepy.

– sprawdź czy możesz część zespołu przenieść zdalnie, może okazać się po kryzysie, że to dobry sposób oszczędności, ale również wzrostu efektywności, jeśli odpowiednio to wdrożymy. W Strategic Mind mamy doświadczenie w budowaniu efektywnych zespołów wewnętrznych, którzy pracują zdalnie.

Potencjalni klienci będą odwiedzać Twój sklep lub blog, zadbaj o wysoką wartość i to, żeby po tym okresie pamiętali o Tobie. Masz idealną okazję, żeby pokazać się im np.: sklep mmaniak, który sprzedaje sprzęt do sportów walki, przygotował artykuł i całą komunikację pod trening sportów walki w czasie kwarantanny. Z jednej strony dbają o seo, ale z drugiej dają realną wartość swoim klientom. Nie zapominają również, że wpis ma charakter typowo brandingowy i już pozyskał tysiące nowych użytkowników (cookies/emaile)

Nie wyłączaj wszystkich kampanii – zostaw je nawet na małym budżecie. Większość sklepów po chwilowym podniesieniu budżetów, będą je wyłączać. Zadbaj o to żeby najlepsze kampanie nadał były włączone. Facebook i Google po ponownym uruchomieniu ma problem z ich optymalizacją.

Jeżeli masz górkę pieniędzy, oraz lubisz większe ryzyko, nie wyłączaj kampanii, które mają na celu odwiedziny Twojej strony i budowanie brandu. To czas w którym większość Twoich klientów, będzie nudziło się w domu. Chętnie poczytają artykuły czy obejrzą filmy z Twoim produktem, który po okresie kwarantanny pomoże im w ich pracy, czy życiu. Nie staraj się im sprzedawać, ale dbaj o zebranie ich na listach remarketingowych, bazie subskrybentów (w zależności od Twojej wcześniej przygotowanej strategii i taktyce)

Dywersyfikuj kategorie produktowe i rynki na których działasz. W przyszłości takie zagrożenia nadal będą się pojawiały, zadbaj o dywersyfikację produktów, które sprzedajesz, o portfel klientów, ale również o nowe rynki. Masz teraz chwilę, na przeanalizowanie sprzedaży zagranicznej, poprawie procesu zakupowego i logistycznego dla innych krajów. A może Twoim klientem są głównie specjalistyczne firmy B2B, może warto przygotować kampanię dla domowych bohaterów, żeby wzięli sprawę w swoje ręce i końcu wywiercili te dziury w ścianie, o które prosiła żona, a Ty tak się składa sprzedajesz również wiertła i tego typu sprzęt? Sprawdź czy nie masz takich produktów, które sprawdzą się tym okresie.

Podsumowując.

Kryzys się skończy, prawdopodobnie go odczujesz i będzie bolał przez kilka następnym miesiącach. Masz jednak możliwość odbić się po kilku miesiącach, jeżeli teraz odrobisz lekcję i zadbasz o to nad czym masz kontrolę.

Działania, które rekomendujemy sklepom, z którymi pracujemy wynikają naturalnie z wspólnie zaprojektowanej strategii i taktyk, które szczególnie w takich czasach, pozwalają zachować i trzymać się kursu. Idą ciężkie czasy, warto się do nich przygotować.

4 Comments

  1. Poproszę o materiał bonusowy, dziekuję!

  2. Dobry wpis. Dziękuję 🙂 proszę o bonus

  3. Po ciekawym artykule z chęcią przeczytam material bonusowy – poproszę 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *