1. Szukaj agencji, która pracuję na podstawie strategii marketingowej. Nie wierz agencjom, które twierdzą, że dotrą do klientów sklepu, bez tej podstawy. Bez konkretnej wcześniej przygotowanej strategii i taktyce nie zaczynaj prac z agencją, a nawet z wewnętrznym teamem. Bez tego poświęcasz wiele czasu na testy, kampanie, które nie trafią do Twojego klienta, oraz przepalisz budżet na próbie znalezienia przez zewnętrznych specjalistów odpowiedniej grupy klientów, którzy finalnie nie muszą być Twoimi idealnymi klientami. Przygotuj i przedstaw agencji strategię marketingową, która zawiera personę, pozycjonowanie marki, główny problem, który Twoja usługa rozwiązuje, DNA marki, unikalną propozycję wartości i finalnie przewagę. Zwróć uwagę czy o nią pytają już w trakcie rozmów handlowych.
  1. Podziękuj agencji, która twierdzi, że jest w stanie przygotować dla Ciebie strategię, matrycę strategii, plan strategiczny (lub jakkolwiek to nazywają) podczas jednego spotkania z Tobą lub Twoim teamem. To co robi większość to nie jest strategia, to jest doraźny plan, pobożne życzenia, od którego sukces zależy tylko od szczęścia trafienia do odpowiednich klientów sklepu. Strategii nie zbudujesz w kilka godzin. Wymaga pełnego zrozumienia biznesu, analizy Twoich mocnych i słabych stron, postawienia diagnozy. Nie zrobią tego na 4 godzinnym “warsztacie strategicznym”.
  1. Zapytaj w jaki sposób będą z Tobą pracować. Mam okazję pracować z freelancerami, którzy zaangażowali się na tyle w marketing sklepu, gdzie bez żadnych obiekcji zgodzili się na pracę w Asanie (prosty system online do zarządzania projektami). Ustal jak wyglądają raporty. Zapytaj o proces i zasady współpracy. Zwróć uwagę czy będą prowadzić z Tobą cykliczne spotkania planujące i przedstawiające zakres prac dla Twojego sklepu, czy rozmawiają z Twoim teamem, ściśle pracują z Tobą nad realizacją Twojej strategii, czy próbują wdrażać “uniwersalne” kampanie i reklamy dla wszystkich swoich klientów.
  1. Przygotuj dokument, który zawiera elementy kluczowe w strategii komunikacji i sprawdź czy agencja w pierwszym etapie pyta o to w jaki sposób komunikować się z Twoim potencjalnym klientem, co mogą robić, a co jest zupełnie zakazane. Jeżeli tego nie zrobisz, to Twoja komunikacja reklamowa będzie prawdopodobnie oparta o ogólne slogany, o powtarzalne USP. Twoja reklama nie będzie się niczym wyróźniała od reklam konkurencji. Sprawdź w https://www.facebook.com/ads/library, jak wyglądają reklamy klientów tej agencji. Czy to standardowe copy/past nawet w różnych branżach?
  1. Nie traktuj agencji jako zewnętrznego działu marketingu i finalnie nie deleguj wszystkich zadań na zewnątrz. Nie poznasz kampanii, które nie działały, więc będziesz powtarzał te same kampanie w przyszłości. Delegując kluczowy dział na zewnątrz nie licz, że agencja zapewni Ci wszystko – agencja jest tylko narzędziem w ręku sprawnego taktyka, który w odpowiedni sposób zaplanuję pracę, wykorzysta ich zasoby i wiedzę, wesprze się w technicznych kwestiach i użyje ich wiedzy do ustalenia szczegółów. Nie licz, że wyspecjalizowana agencja w reklamach na facebooku, przygotuję ci plan na osiągnięcie sukcesu Twojego sklepu, we wszystkich kanałach, będą zwracać Ci uwagę na poprawki sklepu czy oferty. To często nie leży w ich obowiązkach i kompetencjach. Dobrze jeżeli o to pytają i chcą pomóc, ale finalnie to nie ich rola.

Finalnie, to Ty odpowiadasz za działania agencji. Jeżeli nie dowożą wyników, to prawdopodobnie w całości Twoja wina, bo:

a) źle wybrałeś agencję – zupełnie nie znają się na marketingu i osadzeniu swoich narzędzi w Twojej strategii

b) agencja nie zna Twojej strategii marki i komunikacji – nie licz, że trafią na podstawie kilku kampanii w idealnego klient, który będzie powracał

c) ustaliłeś zbyt wysokie cele – jeżeli trafisz na uczciwą agencję, powiedzą od razu, że Twój cel jest nie do spełnienia przy Twoich warunkach (braku strategii, odpowiedniego budżetu, aktualnego modelu biznesowego), zaś te mniej uczciwe zrobią wszystko, żeby Twoje cele zrealizować. Jeżeli zwracasz uwagę tylko na sprzedażową rolę Twojej reklamy i mierzysz efekt reklam według modelu atrybucji po ostatnim kliknięciu, to są sposoby żeby taki cel osiągnąć, głównie przez kierowanie reklam do Twoich starych klientów, lub osób, które są już w procesie zakupowym i są blisko zakupu, więc dodatkowa reklama pojawia się tylko na ścieżce zakupowej, ale nie ma realnego wpływu na zakup. Zwróć na to uwagę, szczególnie jeżeli jesteś początkujący. Wśród agencji, szczególnie skierowanych do małych sklepów jest zauważalny pomysł na łatwy model biznesowy. Takie agencję pozyskują 100 klientów, których wyceniają na 1500zł / mc i finalnie nic nie robią oprócz comiesięcznych nic nie wnoszących raportów i … faktur.]

3 Comments

  1. […] Menadżer powinien zacząć od przejrzenia pracy firmy nad identyfikacją klienta, jeśli taka istnieje. Jeżeli nie istnieje strategia komunikacji wyniająca ze strategii marketingowej, firma powinna mu ją dostarczyć lub zaufać menadżerowi, że jest w stanie taką identyfikację przygotować. W miarę możliwości sprawdź czy Twój menadżer przejrzyj dane kupujących i profile klientów lub o nie pyta na pierwszych spotkaniach z zespołem, lub agencjami, którzy pracują z Twoimi klientami dłuższy czas. Większym problem masz wtedy, jeżeli Twój zespół i agencje reklamowe takiej wiedzy nie posiadają. To już poruszaliśmy w artykule: Jak wybrać odpowiednią agencję reklamową? […]

  2. […] Menadżer powinien zacząć od przejrzenia pracy firmy nad identyfikacją klienta, jeśli taka istnieje. W miarę możliwości sprawdź czy Twój menadżer przyjrzał się danym kupujących i profili klientów lub o nie pyta na pierwszych spotkaniach z zespołem, lub agencjami, którzy pracują z Twoimi klientami już dłuższy czas. Większy problem masz wtedy, jeżeli Twój zespół i agencje reklamowe takiej wiedzy nie posiadają, ale to już poruszaliśmy w artykule: Jak wybrać odpowiednią agencję reklamową? […]

  3. Ciekawy materiał dla początkującego w e-commerce. Poproszę o bonus.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *