fbpx
@pawel.szymoniak
9 września 2023

Optymalizacja kosztów w sklepie internetowym – jak to zrobić z głową?

Egzekucja| Strategia| Zarządzanie|
Strategic Mind

Odpowiedzmy na podstawowe pytanie, dlaczego warto analizować?

Poznaj 5 kluczowych elementów optymalizacji kosztów w sklepie internetowym.

1. Monitoring wydatków

Pomimo tego, że jest to niezbędny proces w każdym biznesie, zaskakująco dużo firm nie bada na bieżąco, na co wydawany jest budżet. Nagminnie spotykamy się z sytuacjami, gdzie przeprowadzane działania marketingowe lub współprace z agencjami przynoszą straty i ze względu na brak odpowiedniej analizy nie są korygowane. Systematyczne śledzenie kosztów i odpowiednia ich optymalizacja gwarantuje, że wynik finansowy firmowy zacznie się poprawiać.

2. Prognoza marketingowa/budżetowa

Korzystając z danych sprzedażowych, jesteśmy w stanie oszacować, czy dany budżet marketingowy pozwala osiągnąć określone cele. Na przykład, jeśli celem kwartalnym jest zwiększenie przychodów o 20%, możemy obliczyć, ile więcej powinniśmy przeznaczyć na działania marketingowe.

3. Monitoring efektywności kanałów

Od rozmaitych social mediów, przez Google Adsy, po afiliacje i porównywarki cenowe. Źródeł ruchu w obecnym e-commerce jest multum i warto każde z nich analizować pod kątem skuteczności i ROI.

4. Zarządzanie budżetem

W nawiązaniu do poprzedniego wątku, dzięki analizie może okazać się, że działania na Facebooku są nieskuteczne i przenosząc budżet do Google Ads uzyskamy nawet 30% lepsze wyniki.

5. Czas na chłodną kalkulację

Samo posiadanie narzędzia do mierzenia wyników często wystarcza, by zmusić zespół e-commerce do zatrzymania się i przemyślenia działań. A to właśnie dzięki takim momentom często dochodzi do kluczowych decyzji i pomysłów, które napędzają e-commerce. Należy jednak pamiętać, że trzeba to robić regularnie

Skąd brać dane do arkusza?

Tutaj bez niespodzianek – niemal wszystkie niezbędne dane pozyskujemy z Google Analytics. Żeby jednak mieć pełną przejrzystość, należy przygotować takie ustawienia, jak:

  • customowe kanały (czyli posegmentowane źródła ruchu – YouTube, LinkedIn, płatny ruch, etc.)
  • ustandaryzowane opisywanie kampanii i źródeł (utm), a także ustalona metoda wprowadzania danych

Są to konieczne warunki, by dalsze wyniki w arkuszu były prawidłowe, czytelne, i zrozumiałe dla wszystkich. Istotne jest, by każdy, kto korzysta z arkuszu stosował te same metody. 

NAJNOWSZE WPISY