fbpx
Paweł Szymoniak
25 stycznia 2023

Zwiększenie efektywności reklam po zerwaniu współpracy z agencją i nowej strategii komunikacji

Czym zajmuję się firma Klienta?

Klient to znany i ceniony producent żywności funkcjonalnej, prozdrowotnej oraz naturalnych kosmetyków. Od kilku lat prowadzi sprzedaż w kanale eCommerce (Direct-to-Consumer), zarówno w Polsce i za granicami kraju.

Problem klienta

Nasz klient zgłosił się do nas z potrzebą poprawy wyników sprzedaży internetowej, ale także z problemami wynikającymi ze współpracy z dotychczasową agencją marketingową. Agencja działała na zamkniętym koncie, co ograniczało wgląd klienta w prowadzone działania. Dodatkowo, agencja nie była w pełni responsywna, co w e-commerce, gdzie sprawne procesy marketingowe i sprzedażowe są kluczowe, było znaczącym problemem. Klient podejrzewał również, że większość generowanego przychodu pochodziła głównie z reklam na brand oraz remarketingu, co ograniczało możliwość pozyskania nowych klientów. Sytuację skomplikowała jeszcze propozycja znacznej podwyżki wynagrodzenia przez agencję. Po przeprowadzeniu bezpłatnej konsultacji wspólnie stwierdziliśmy, że warto zrobić krok wstecz i przyjrzeć się całej strategii eCommerce, która może być kluczem do wprowadzenia oczekiwanej zmiany również w bieżących wynikach.

Warsztat Zerowy

Po przedstawionych rozwiązanach rozpoczęliśmy mapowania ich dotychczasowej strategii, procesów i wyników podczas Warsztatu Zerowego.

Przyjrzeliśmy się:

  • strategii na eCommerce, budżetowaniu i ustalaniu celów
  • strategii, lejkowi marketingowemu, oraz procesom w tym dziale
  • Naszym cele było zmapowanie jak aktualnie wykonywana jest praca, żeby znaleźć pobszary do optymalizacji. Mieliśmy również ubrać w strategię to, co zarząd sklepu miał w głowach, dlatego odbyliśmy szereg rozmów z kluczowymi decydentami. Zebraliśmy informacje od Zarządu i dokładnie prześledziliśmy procesy marketingowo-sprzedażowe sklepu.

    Jak się okazało, strategia firmy nie wymagała wielu poprawek. Klient doskonale znał potrzeby swojej grupy docelowej i potrafił dopasować do niej spójną strategię produktu i komunikacji.

    Po analizie strategii poszliśmy o krok dalej. Weryfikując taktykę firmy, znaleźliśmy “czarną dziurę”. Zauważyliśmy, że konto reklamowe Facebook Ads, obsługiwane przez zewnętrzną agencję nie jest własnością firmy, tylko agencji.

    Dla właściciela sklepu internetowego oznacza to jedno: brak transparentności w działaniach podejmowanych przez agencję, problemy związane z przekazaniem konta w ręce innej agencji lub wewnętrznemu zespołowi specjalistów oraz brak jakiejkolwiek kontroli nad prowadzonymi przez agencję działaniami.

    Agencja przekazywała klientowi dane dotyczące skuteczności podejmowanych działań w comiesięcznych raportach, z których – po wnikliwej analizie – jasno wynikało, że agencja nadużywa reklam kierowanych do obecnych klientów (baz remarketingowych), unikając pozyskania nowych. A to właśnie poszerzanie bazy klientów było jednym z kluczowych celów reklamowych naszego klienta.

    Z naszej perspektywy widok zamkniętego konta reklamowego, którego właścicielem przecież powinien być Klient, jest syreną alarmową i sugerujemy wypowiedzenie umowy nieuczciwej agencji i jak najszybsze utworzenie własnego konta reklamowego.

Plan działań

Po warsztacie zerowym i przedstawieniu obszarów do optymalizacji, Klient zgodził się z naszą argumentacją, że głównym błędem jest uzależnianie się od agencji w kluczowych dla ich biznesu kanału marketingowego i budowania brandu. Rozumiał, że taki krok trzeba będzie podjąć prędzej czy później, a im szybciej się na niego zdecydujemy, tym szybciej utworzymy taką strukturę reklam FB Ads, która bezpośrednio przełoży się na wzrost dochodów w sklepie internetowym.

Raport zbiegł się z drastyczną propozycją podwyżką stawek agencji.

Dodatkowo klient odzyska dowolność w dobrze partnerów biznesowych lub możliwość zatrudnienia dedykowanego specjalisty, który docelowo zajmie się obsługą reklam.

Wspólnie z klientem zdecydowaliśmy, że naszym planem i celem współpracy będą:

  • Wypowiedzenie umowy agencji
  • Przeniesienie struktury konta reklamowego, w oparciu o zdawkowe raporty
  • Zaplanowanie strategii działań promocyjnych
  • Optymalizacja i zaprojektowanie przejrzystej struktury konta reklamowego
  • Wypracowanie dobrych praktyk
  • Przekazanie wiedzy zespołowi
  • Rekrutacja specjalisty, który docelowo przejmie obsługę reklam w systemie Facebook Ads
Realizacja

Zaprojektowanie struktury konta reklamowego

Naszym pierwszym zadaniem było wspólne ułożenie struktury konta reklamowego, w oparciu o spisaną strategię eCommerce, plany promocyjne naszego klienta i wcześniejsze działania agencji.

Niestety, agencja nie ułatwiła nam w żaden sposób zadania. Nie udostępniła żadnych dodatkowych danych i odcięła firmę klienta od informacji. To kolejny argument, za tym, aby nie wiązać się z firmami, które działają w sposób nietransparentny – w przypadku wypowiedzenia umowy kontakt może zostać zerwany.

Na podstawie danych z ogólnodostępnej biblioteki reklam FB Ads, kreacji reklamowych przez klienta i zdawkowych danych z raportów agencji, udało nam się ułożyć reklamy w taki sposób, aby bez ryzyka spadku dochodów rozpocząć dalsze prace.

Pierwszy etap został ukończony bardzo sprawnie, dzięki zaangażowaniu w sprawę po stronie klienta, który zdając sobie sprawę z powagi sytuacji, starał się ułatwić naszą pracę.

Dobre praktyki

W kolejnym kroku utworzyliśmy dedykowaną tablicę w narzędziu do zarządzania projektami (Trello), która miała nam posłużyć zarówno za wizualizację lejka marketingowego oraz do planowania bieżących działań promocyjnych.

Wspólnie z klientem zdecydowaliśmy się na cotygodniowe spotkania, podczas których na bieżąco podsumowaliśmy działania oraz planowaliśmy kolejny tydzień pracy.

Na każdym etapie podejmowanych działań, klient był informowany o obecnym statusie prac, przeszkodach oraz oczywiście sukcesach.

Cotygodniowe spotkania oraz praca na Trello miała jeszcze jedno zadanie: przekazanie wiedzy zespołowi marketingowemu klienta o analizie skuteczności działań reklamowych. Każda analiza była prowadzona w obecności osób odpowiadających za marketing marki oraz w formie przejrzystych raportów, których szablon został zaproponowany przez naszych konsultantów.

Efekt wspólnej pracy z klientem?

Porównując dane rok do roku (kwiecień 2021 do kwietnia 2022), klientowi i jego zespołowi udało się:

  • Wygenerować 89,59% więcej transakcji z FB Ads
  • Poprawić współczynnik konwersji o 121,35%
  • Zwiększyć przychody o 84,03%
  • Zwiększyć średni czas trwania sesji o 34,18%

Rekrutacja

Po pełnym przejęciu konta reklamowego przez zespół klienta, zaprojektowaniu nowej struktury oraz wypracowaniu dobrych praktyk dotyczących analizy działań reklamowych, nadszedł czas na rekrutację specjalisty, który poprowadzi działania reklamowe dalej.

Jako Strategic Mind zarekomendowaliśmy naszemu klientowi kandydatkę, która błyskawicznie przeszła przez etap rekrutacji, robiąc bardzo pozytywne wrażenie zarówno na nas, jak i właścicielach omawianego biznesu.

Została zatrudniona jako specjalistka ds. eCommerce, której dodatkowym zadaniem będzie obsługa konta reklamowego FB Ads.

Przygotowana przez nas struktura oraz dzięki transparentnym działaniom, prowadzonym ramię w ramię z klientem proces przejęcia i przekazania odpowiedzialności przebiegł bardzo sprawie. Doświadczona w prowadzeniu kampanii reklamowych w systemie Facebook Ads specjalistka „z marszu” przejmie opiekę nad kontem reklamowym, wiedząc, że w każdej chwili może liczyć na nasze wsparcie.

Projekt w liczbach

Poznaj wyniki case study

84 %

wzrostu ROAS

121 %

wzrostu wsp. konwersji

1

zatrudniony i przeszkolony specjalista

Kolejne cele

Jesteśmy spokojni o jakość obsługi konta reklamowego, którego właścicielem jest z powrotem nasz klient.

Pozostajemy do dyspozycji nowo zatrudnionej specjalistki, która w razie jakichkolwiek wątpliwości może skontaktować się z naszym zespołem.

W tym czasie nasz Konsultant wyspecjalizowany w ekspansji zagranicznej wspólnie z właścicielami, realizuje kolejne działania wynikające z naszej strategii rozwoju w tym wejście marki na sąsiadujące rynki oraz badanie potencjału sprzedażowego w zachodnioeuropejskich marketplace.

Mierzysz się z podobnymi trudnościami?

Umów się z nami na bezpłatną 30-minutową konsultację, w której omówisz wyzwania przed którym stoi Twoja firma i poznasz rozwiązania, które możesz zastosować.

Umów się na Bezpłatną konsultację