Realia rynkowe dla e-commerce’ów bazujących na marketplace’ach w ostatnich latach stają się coraz bardziej brutalne. W przypadku naszego klienta z branży home&décor nie było inaczej. Sprzedaż za pośrednictwem Ceneo, Homebook i kilku innych platform systematycznie malała.
Klient stał więc przed trudnym wyzwaniem stworzenia silnej marki własnego sklepu, który stanie się nowym, głównym źródłem przychodu. W poniższym case study opowiemy o tym, jak poradziliśmy sobie z tym zadaniem.
Klient to jeden z czołowych w Polsce producentów i sprzedawców z branży home&decor. Firma korzysta z naszego wsparcia już od od kilku lat. Pomagaliśmy ekipie przejść już kilka kluczowych etapów w historii firmy, jak np.: stworzenie własnego e-commerce’u.
Dzisiejszy case jest kontynuacją, ponieważ dotyczy właśnie procesów związanych ze sklepem internetowym klienta i działaniami, które doprowadziły do jego bardzo dynamicznego, a jednocześnie koniecznego z punktu widzenia biznesu rozwoju.
Działania, które opiszemy dotyczą szalenie ważnego etapu z punktu widzenia przyszłości firmy. Klient miał świadomość, że zysk z marketplace’ów, który niegdyś stanowił lwią część całościowego przychodu, od dłuższego czasu maleje i tendencja ta będzie tylko wzrastać. Naszym zadaniem była więc maksymalizacja potencjału własnego sklepu internetowego.
Wiedzieliśmy, że ten potencjał jest i mieliśmy strategię. Pozostało nam tylko porządne wdrożenie i stworzenie uporządkowanych procesów.
Oczywiście, każdy, kto spędził przynajmniej kilka lat w e-commerce wie, że to właśnie na tym etapie najczęściej pojawiają się komplikacje. Oto, jak je pokonaliśmy.
Aby móc analizować i podejmować decyzje bazując na danych, trzeba je oczywiście mieć.
Niestety, jednym z istotnych problemów klienta był brak danych wstecznych. Sklep był stosunkowo nowy, więc jakakolwiek analiza istniejących danych nie była zwyczajnie w naszym zasięgu.
Oczywiście nie oznacza to, że mamy wróżyć z fusów. Badania były konieczne, ponieważ widzieliśmy brak dostosowania oferty pod przygotowane wcześniej persony. Widzieliśmy, że z pewnością są elementy w ofercie, ale także w UX sklepu, które da się zoptymalizować i uzyskać wysokie wzrosty w sprzedaży.
Aby zdobyć cenne informacje, rozpoczęliśmy od obszernego badania SEO, analizy rynku, konkurencji i wyciągnięcia maksimum z takich narzędzi, jak Keyword Planner, Google Trends i Audience Insights META.
Kluczowym elementem podjęcia kolejnych kroków było wypracowanie strategii sprzedaży internetowej, w której zawierają się m.in. buyer persony, value proposition czy lejki marketingowe. Dzięki opracowaniu tych materiałów, mogliśmy zbudować skuteczny performance z wysokim wskaźnikiem CTR oraz dopasowane do person ścieżki zakupowe onsite, które pozwoliły wypracować zmiany na całej stronie internetowej.
Ponadto, stworzyliśmy uporządkowany raport finansowy P&L, który pozwoli klientowi w przyszłości zbierać kluczowe dane i opierać na nich kluczowe decyzje.