fbpx
@pawel.szymoniak
12 grudnia 2023

Wzrost sprzedaży producenta Home&Decor o ponad 820% w 9 miesięcy z początkującym zespołem

Realia rynkowe dla e-commerce’ów bazujących na marketplace’ach w ostatnich latach stają się coraz bardziej brutalne. W przypadku naszego klienta z branży home&décor nie było inaczej. Sprzedaż za pośrednictwem Ceneo, Homebook i kilku innych platform systematycznie malała.

Klient stał więc przed trudnym wyzwaniem stworzenia silnej marki własnego sklepu, który stanie się nowym, głównym źródłem przychodu. W poniższym case study opowiemy o tym, jak poradziliśmy sobie z tym zadaniem.

Kolejne wyzwanie w stałej (i owocnej) współpracy z klientem

Klient to jeden z czołowych w Polsce producentów i sprzedawców z branży home&decor. Firma korzysta z naszego wsparcia już od od kilku lat. Pomagaliśmy ekipie przejść już kilka kluczowych etapów w historii firmy, jak np.: stworzenie własnego e-commerce’u.

Dzisiejszy case jest kontynuacją, ponieważ dotyczy właśnie procesów związanych ze sklepem internetowym klienta i działaniami, które doprowadziły do jego bardzo dynamicznego, a jednocześnie koniecznego z punktu widzenia biznesu rozwoju.

Pełen focus na własny sklep internetowy

Działania, które opiszemy dotyczą szalenie ważnego etapu z punktu widzenia przyszłości firmy. Klient miał świadomość, że zysk z marketplace’ów, który niegdyś stanowił lwią część całościowego przychodu, od dłuższego czasu maleje i tendencja ta będzie tylko wzrastać. Naszym zadaniem była więc maksymalizacja potencjału własnego sklepu internetowego.

Wiedzieliśmy, że ten potencjał jest i mieliśmy strategię. Pozostało nam tylko porządne wdrożenie i stworzenie uporządkowanych procesów.

Oczywiście, każdy, kto spędził przynajmniej kilka lat w e-commerce wie, że to właśnie na tym etapie najczęściej pojawiają się komplikacje. Oto, jak je pokonaliśmy.

Liczby nie kłamią – trzeba je zdobyć i analizować

Aby móc analizować i podejmować decyzje bazując na danych, trzeba je oczywiście mieć.
Niestety, jednym z istotnych problemów klienta był brak danych wstecznych. Sklep był stosunkowo nowy, więc jakakolwiek analiza istniejących danych nie była zwyczajnie w naszym zasięgu.

Oczywiście nie oznacza to, że mamy wróżyć z fusów. Badania były konieczne, ponieważ widzieliśmy brak dostosowania oferty pod przygotowane wcześniej persony. Widzieliśmy, że z pewnością są elementy w ofercie, ale także w UX sklepu, które da się zoptymalizować i uzyskać wysokie wzrosty w sprzedaży.

Aby zdobyć cenne informacje, rozpoczęliśmy od obszernego badania SEO, analizy rynku, konkurencji i wyciągnięcia maksimum z takich narzędzi, jak Keyword Planner, Google Trends i Audience Insights META.

Kluczowym elementem podjęcia kolejnych kroków było wypracowanie strategii sprzedaży internetowej, w której zawierają się m.in. buyer persony, value proposition czy lejki marketingowe. Dzięki opracowaniu tych materiałów, mogliśmy zbudować skuteczny performance z wysokim wskaźnikiem CTR oraz dopasowane do person ścieżki zakupowe onsite, które pozwoliły wypracować zmiany na całej stronie internetowej.

Ponadto, stworzyliśmy uporządkowany raport finansowy P&L, który pozwoli klientowi w przyszłości zbierać kluczowe dane i opierać na nich kluczowe decyzje.

Testy A/B jako chleb powszedni sklepu, który nie ma danych historycznych

Badania, jakie przeprowadziliśmy, dały nam świetną podstawę do dalszych działań. Wciąż jednak pewne kwestie były niezupełnie jasne, więc żeby nie stawiać wszystkiego na jedną kartę, wdrożyliśmy proces oparty na testach A/B. W czasie ostatnich kilku miesięcy przeprowadziliśmy takich testów ponad 160 (ilość zestawów reklam na systemie META)

Dobra strategia wymaga równie skutecznego wdrożenia (i kompetencji)

Sporą część poprzedniego case study poświęciliśmy kłopotom związanym z zatrudnionymi przez klienta agencjami, które niedostatecznie rozumiały potrzeby klienta i nie potrafiły dopasować skutecznych działań.

Jednym z wniosków, które wyciągnęliśmy z tamtej lekcji było przeniesienie możliwie jak największej części tych kompetencji na zespół. Szczęśliwie, w zespole klienta mieliśmy do dyspozycji dwie osoby, które miały niesamowity potencjał – Kingę i Magdę, którą notabene pomogliśmy zatrudnić.

Za najważniejsze umiejętności, które mogą przynosić największą wartość, uznaliśmy prowadzenie kampanii płatnych w META oraz działania organiczne. Przeprowadziliśmy więc serię szczegółowych szkoleń, podczas których wdrożyliśmy Magdę w proces tworzenia i zarządzania kampaniami. Na przestrzeni kolejnych tygodni regularnie spotykaliśmy się, by omawiać postępy, ewentualne zmiany i wnioski.

Jak widać na poniższych wynikach, Magda fenomenalnie odnalazła się w nowej roli. Dzięki podjęciu działań na wszystkich poziomach lejka marketingowego, udało nam się osiągnąć:

  • 3-krotne zwiększenie ilości wejść, a jednocześnie wartości przychodu ze źródła direct
  • 2-krotne wydłużenie średniego czasu zaangażowania użytkownika na stronie
    1 898,25% wzrost sprzedaży z kanału META
  • stabilny minimalny ROAS na poziomie 5,5
  • stabilny CPC – 0,09 zł za pozyskanie nowego Klienta
  • stabilny koszt dodania do koszyka (ATC) – 2,47 zł
  • 1 690,79% wzrost z kanału Google Ads
  • 732% wzrost z kanału Organic
  • Kinga natomiast została wdrożona w działania organiczne, budowanie brandu – zarówno przez współprace influencerskie, jak i w social mediach.

    Ponad 1000 nowych obserwujących w ciągu 12 tygodni dzięki poprawie jakości publikowanego contentu
    Ponad 275% wzrost zaangażowania użytkowników w publikowane treści

    Ponadto, stworzyliśmy metody analizy skuteczności działań z influencerami, których do tej pory brakowało, co również przejęła Kinga. Dzięki wdrożeniu pliku do współpracy, firma jest na każdym etapie wstanie zweryfikować skuteczność realizowanych współprac.

    Najważniejszym podsumowaniem jest jednak feedback samych bohaterek powyższej części:

Współpraca ze Strategic Mind jest niezwykle wartościowym doświadczeniem, które istotnie wpłynęło na rozwój moich kompetencji zawodowych jako specjalisty e-commerce. Zaangażowanie, doświadczenie, profesjonalizm, ogrom wiedzy, przyjazne i partnerskie podejście sprawiły, że moja pewność siebie w wykonywaniu obowiązków znacznie wzrosła. Umożliwiło mi to skuteczne radzenie sobie z problemami i wyzwaniami jakie stawia przede mną praca w sklepie internetowym. Dzięki wsparciu SM mogę cieszyć się pozytywnymi owocami mojej pracy, co przekłada się na dynamiczny rozwój firmy. Magdalena
Muszę zacząć od tego, że wcześniej nie miałam dużego doświadczenia w marketingu, więc tak naprawdę ze Strategic Mind uczyłam się wszystkiego od zera. Jako osoba kreatywna, chcąca tworzyć wizerunek marki, miałam dużo pomysłów, ale brakowało mi umiejętności, aby przekładać je na konkretne cele biznesowe. I tutaj ogromne podziękowania dla Asi, która nauczyła mnie wielu rzeczy, w tym jak działają procesy sprzedażowe, zarządzanie social mediami, tworzenie kampanii reklamowych oraz organizowanie pracy, aby wszystko szło sprawniej i przyjemniej. 🙂 Dzięki nabytym umiejętnościom, dziś widzę pozytywne efekty mojej pracy, które przekładają się na rozwój firmy. Kinga
Rezultaty

Szkolenie zespołu, zmiany UX, budowanie analityki, konfiguracja kampanii, opracowanie i wdrożenie procesu i pełne przygotowanie do nadchodzącego wysokiego sezonu…

Krótko mówiąc, ostatnie kilka miesięcy były bardzo pracowite dla całego zespołu naszego klienta. Jak więc wszystkie wspomniane zmiany przełożyły się na wyniki?

Zmiany UX, głównie optymalizacja karty produktu wpłynęła na wzrost wartości koszyka z 280 zł na 350 zł.

Najbardziej dobitnie jednak postęp pokazują po prostu wyniki finansowe. W listopadzie przychód ze sklepu internetowego zwiększył się 8-krotnie względem lutego tego samego roku.

Wzrosty są niebagatelne, ale szczególnie istotne w tym czasie było również przygotowanie kompletnej struktury działań i narzędzi analitycznych, które pozwolą nam wyciągnąć wnioski z najważniejszego okresu w roku i zrozumieć, co działa i dlaczego.

To na tej wiedzy budować będziemy kolejne działania, które zapewnią dalszy wzrost biznesu klienta. Znając liczby i rozumiejąc potencjał biznesu, mogliśmy ustalić też konkretne cele liczbowe na kolejny rok. Jest to tym bardziej ważne ze względu na długoterminowe plany Zarządu firmy klienta, który już teraz myśli o ekspansji biznesu na rynek niemiecki.

Zarządowi, Magdzie i Kindze oraz całej ekipie dziękujemy za zaufanie i gratulujemy rezultatów. Jesteśmy przekonani, że jeszcze wiele wzrostów przed nami.

Chcesz osiągnąć podobne wyniki?

Umów się z nami na bezpłatną 30-minutową konsultację, w której omówisz wyzwania przed którym stoi Twoja firma i poznasz rozwiązania, które możesz zastosować.

Umów się na bezpłatną konsultację